Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Samarbejde på flere planer – del 2

For et par uger siden skulle mine elever i idræt vise deres opvarmningsprogram. Temaet for både gruppens arbejde samt selve opvarmningsprogrammet var samarbejde. Det blev et forløb med både sved, seriøsitet samt frustrationer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Min 8. klasse kom forleden til at smage på det, der kan være det svære ved idrætsprøven – at få samarbejdet til at køre.

Under de tre uger eleverne havde til at få lavet både det praktiske og teoretiske til dette opvarmningsprogram, mødte jeg løbende frustrerende elever på gangene.

”Jeg har stort set lavet alt det teoretiske”, siger min ene elev. En anden mener ikke gruppen tager det seriøst nok i forhold til det, hun gerne vil lægge i det.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Det har jeg hørt før. Det kan være svært at få samarbejdet til at køre helt smertefrit. Grupperne var denne gang ikke sammensat efter motivation og engagement, og det gav nogle udfordringer.

Det gav anledning til en god efterfølgende diskussion omkring, hvorledes vi handler forskelligt, når tingene ikke kører i den retning, man gerne selv ønsker det.

Som feedback på forløbet bad jeg eleverne besvare følgende spørgsmål, efter tre opvarmingsgrupper havde kørt deres forskellige faser af for de resterende elever.

  • Hvordan har samarbejdet været i din gruppe? Godt/dårligt – begrund!
  • Hvordan har du reageret, hvis samarbejdet ikke har fungeret så godt?
  • Hvordan vil du beskrive din rolle i gruppen? (Er du indpiskeren, den tilbageholdende, den kreative, den med hurtige indskydelser mv.)
  • Fra 1-10 – hvordan vil du rangere din egen indsats i dette forløb.

Samarbejde på godt og ondt

De fleste grupper fik lavet et fint program med gode beskrivelser af de udvalgte faser som hører med i et opvarmningsprogram, men nogle grupper fik også at føle, at det kræver sit blot at få en samarbejdsrelation op at stå i en gruppe.

Eleven kan ikke gå op til prøven alene, og derfor er han/hun som udøver afhængig af andre. Samarbejdet bliver sat på sin ultimative prøve, når jeg i min inddeling af eleverne ikke vælger at gruppere efter samme målestok for ambition.

En vigtig lektie i denne sammenhæng er, at eleverne i øvefasen skal lære deres egne handlemønstre at kende i forhold til, hvor de står personligt, når tingene ikke flasker sig ultimativt i en samarbejdsrelation.

Se min første blog om samarbejde på flere planer her:

https://www.folkeskolen.dk/601363/samarbejde-paa-flere-planer