Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Samarbejde på flere planer

Vores to 8. klasser skal i idræt sætte fokus på begrebet ’samarbejde’ på flere forskellige niveauer. Indholdsområdet er fysisk træning – temaet er samarbejde. Dvs. at alle øvelser skal tage deres afsæt i en form for samarbejde, hvor man er flere om aktiviteten. Her er mit bud på, hvordan man for eleverne via en praktisk samt refleksiv opgave kan introducere et tema, som kan lægges ind under flere forskellige indholdsområder.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I skal i grupper á 5-6 personer sammensætte jeres eget opvarmningsprogram. I skal tage udgangspunkt i en opvarmning til en idrætslig disciplin (fx fodbold, dans eller lign.) Det er vigtigt, at I kan begrunde jeres valg af øvelser.

I skal vise:

  • Sikkerhed under øvelser hvor der er risiko for skader
  • At I behersker bevægelserne inden for de øvelser, I arbejder med
  • Gode arbejdsstillinger, hvor I ikke overbelaster muskler og led
  • At I kan holde koncentrationen og yde jeres bedste
  • At det gennemgående tema ’samarbejde’ kan ses som en rød tråd gennem øvelserne

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

I skal kunne forklare:

  • Hvorfor opvarmning er vigtigt
  • Hvilke faser der er i et opvarmningsprogram
  • Hvad forskellen er på statisk og dynamisk arbejde
  • Hvilke store muskelgrupper I bruger i jeres program
  • Jeres valg af øvelser
  • Hvad I har gjort for at gøre opvarmningsprogrammet motiverende
  • Hvad I har gjort for at mindske skader

Varigheden er højst 12 minutter

Musik skal inddrages (husk at tælle BPM (beats per minute) på www.idraetsmusik.dk)

I skal beskrive alle 5 faser inden for opvarmning (jf. beskrivelsen i bogen ’Tjek på idræt’) – men kun fremvise de tre af dem. I har tre uger til at få lavet programmet.

Kilde: ’Tjek på idræt’ skrevet af Kasper Gade og Birgitte Hedeskov.

-------

Samarbejde som tema er vigtigt, aktuelt og udfordrende for eleverne, da det er en del af den almene dannelse, folkeskolen står for. Både i idræt og mange andre fag, skoler vi mennesker til at begå sig og blive gode samfundsborgere, og i idræt får samarbejdet en yderligere dimension i forhold til det kropslige aspekt.

Samarbejde i denne opgave gør sig gældende både i selve gruppearbejdet og i valget af øvelserne omkring samme tema.

Jeg glæder mig til at se resultatet af de første fire grupper i morgen tidlig – jeg følger op på ’udfaldet’ i næste blog…

Powered by Labrador CMS