Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

”Skal vi ikke bare spille kamp i dag?”

Der er betydeligt længere mellem det evige spørgsmål, som rubrikken antyder, for mine elever er begyndt at forstå, at det gør de meget sjældent i vores timer. Idrætsfaget i udskolingen har, efter min mening, ændret form og indhold efter faget er blevet et prøvefag.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: William Frankhouser/Flickr.com

I sidste weekend mødtes jeg med nogle gamle kollegaer, som før i tiden underviste i idrætsfaget i udskolingen: ”Idrætsfaget var (for bare fem år siden) et fag, hvor vi lærere og elever ikke var presset af et stramt pensum og et karakter-ræs”, udtalte én af de mandlige lærere.

Snakken og debatten om fagets kerne var yderst interessant. Faget har i mine øjne ikke været prioriteret højt nok på mange skoler.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Det har taget os fire år at lære vores elever, at idrætsundervisningen ikke blot handler om at spille basket, fodbold eller håndbold – men nu er det begreber som progression, opbygning, timeouts og taktiske elementer, der er i fokus.

”Spiller eleverne ikke mere ganske almindelig kampe i den daglige idrætsundervisning”?, var et andet af de spørgsmål, som kom på bordet under samtalen.

Nej, mine elever spiller meget sjældent det færdige spil, for det er ikke det kompetencemålene lægger op til. Selvfølgelig berører de det engang i mellem, men langt fra en hel idrætstime – og på ingen måde uden stop, time-outs eller taktiske ændringer.

”Savner dine elever slet ikke det konkurrenceelement, der er i det færdige spil?”, var et tredje spørgsmål…

Jo, det er jeg ret sikker på, at de gør, men savnet er slet ikke så stort, som for bare to år siden. Jeg snakker med mine elever om konkurrenceelementet på et andet plan end blot gennem en kamp. 

For mig handler det om, at faget har ændret status, struktur og indhold. Eleven skal f.eks. have en viden om regler og taktiske muligheder i et boldspil – det opnår de ikke, hvis der ikke stoppes op og justeres på de respektive øvelser undervejs.

Så nej… ”Vi skal ikke bare spille i dag!