Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Tag boldspilstrappen med på halgulvet
Motoriske grundbevægelser, kaosspil, formel og funktionel træning samt den dynamiske boldspilstrappe var blot nogle af de fagbegreber min klasse og jeg fik italesat i dag i idrætsundervisningen. Det hele foregik midt på halgulvet – det teoretiske og det praktiske sammen i ét.
Foto: Trine Hemmer-Hansen
Skolernes motionsdag i 2016 havde særlig fokus på boldspil, og i den forbindelse udgav Dansk Skoleidræt den såkaldte ’boldspilsdug’. En dug som let kan spredes ud på halgulvet, og dermed lettere kan bringe den mundtlige dimension med i undervisningen.
I dag tog jeg udgangspunkt i basketball. Jeg havde forberedt forskellige øvelser fra boldspilstrappen, og efter hver øvelse mødtes vi rundt om ’dugen’ for at samtale om aktiviteten. Sammen fik vi både sat fagbegreber på selve spillets finesser og på udviklingen af de forskellige trin.
Kulturændringen er til at spore
På gulvet i dag havde jeg min 9. klasse. En årgang som i mine øjne er heldig. Heldig da de har haft nogle år til at vænne sig til den kulturændring, idrætsfaget har bragt med sig, efter faget blev et udtræksfag for lidt over 3 år siden.
For mig at se handler kulturændringen i høj grad om at få den mundtlige dimension med i gymnastiksalen, i hallen, i skoven eller på løbebanen. Det, at skulle italesætte aktiviteterne, stoppe op midt i et spil eller en dans og få sat fagbegreber på, har både krævet tid, men også en forståelse for hvorfor vi gør det i stedet for blot en irritation pga. ophold i undervisningen.
I dag fik jeg fornemmelsen af, at den her årgang/klasse er lige præcis så langt i processen, som jeg håbede, de var. Det giver mening for dem nu at samtale om det, vi er sammen om – så længe ’dugen’ er spredt ud på halgulvet og ikke venter på os i en afsidesliggende teorilokale 5 min. fra hallen.