Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Tag boldspilstrappen med på halgulvet

Motoriske grundbevægelser, kaosspil, formel og funktionel træning samt den dynamiske boldspilstrappe var blot nogle af de fagbegreber min klasse og jeg fik italesat i dag i idrætsundervisningen. Det hele foregik midt på halgulvet – det teoretiske og det praktiske sammen i ét.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Trine Hemmer-Hansen

Skolernes motionsdag i 2016 havde særlig fokus på boldspil, og i den forbindelse udgav Dansk Skoleidræt den såkaldte ’boldspilsdug’. En dug som let kan spredes ud på halgulvet, og dermed lettere kan bringe den mundtlige dimension med i undervisningen.

I dag tog jeg udgangspunkt i basketball. Jeg havde forberedt forskellige øvelser fra boldspilstrappen, og efter hver øvelse mødtes vi rundt om ’dugen’ for at samtale om aktiviteten. Sammen fik vi både sat fagbegreber på selve spillets finesser og på udviklingen af de forskellige trin.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Kulturændringen er til at spore

På gulvet i dag havde jeg min 9. klasse. En årgang som i mine øjne er heldig. Heldig da de har haft nogle år til at vænne sig til den kulturændring, idrætsfaget har bragt med sig, efter faget blev et udtræksfag for lidt over 3 år siden.

For mig at se handler kulturændringen i høj grad om at få den mundtlige dimension med i gymnastiksalen, i hallen, i skoven eller på løbebanen. Det, at skulle italesætte aktiviteterne, stoppe op midt i et spil eller en dans og få sat fagbegreber på, har både krævet tid, men også en forståelse for hvorfor vi gør det i stedet for blot en irritation pga. ophold i undervisningen.

I dag fik jeg fornemmelsen af, at den her årgang/klasse er lige præcis så langt i processen, som jeg håbede, de var. Det giver mening for dem nu at samtale om det, vi er sammen om – så længe ’dugen’ er spredt ud på halgulvet og ikke venter på os i en afsidesliggende teorilokale 5 min. fra hallen.