Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Valgfag på tværs af årgangene kan fremme de sociale kompetencer

På vores skole har de ældste elever valgfag på kryds og tværs af årgangene. Det udløser en positiv stemning rundt på skolens udskolingsarealer. Det, at eleverne kommer til at kende andre elever end blot dem på egen årgang, er godt for vores lille lokalsamfund.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: David Woo/Flickr.com

Valgfaget ’Move it – for hoved & krop’ er populært på vores skole. Faget består af en kombination mellem teori og praksis – og handler desuden om at sætte sig et mål indenfor idrættens verden. Mål som vi løbende evaluerer på via delmål og endelige mål.

I valgfaget vil vi gerne præsentere nye eller knap så kendte idrætsgrene for eleverne. Idrætsgrene som de ikke møder i den normale idrætsundervisning.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Nogle gange skal eleverne overskride personlige grænser, og det er specielt her at eleverne  lærer nye sider af hinanden at kende. Disse grænser rykker noget internt eleverne imellem. De er blandt andet med til at styrke nogle sociale kompetencer, som også kommer til syne i hverdagens skolemiljø.

Udfordringer kan rykke eleverne sammen

Når eleverne eksempelvis ser andre være ude af sin komfortzone, så gør det noget ved sammenhold, nærvær og dynamik på et hold. Hvis vi padler rundt i det traditionelle idrætsbillede konstant, så får vi ikke eleverne tættere sammen.

Til gengæld kommer de sociale kompetencer i spil, når det uventede møder eleven, og en grænse nås. Støtte, opmuntringer og sammenhold har ofte været resultatet, når vi har introduceret nyt og grænseoverskridende på aktivitetsfronten – og det kan mærkes i flere sammenhænge, når vores valgfag er slut.