Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Valgfag på tværs af årgangene kan fremme de sociale kompetencer
På vores skole har de ældste elever valgfag på kryds og tværs af årgangene. Det udløser en positiv stemning rundt på skolens udskolingsarealer. Det, at eleverne kommer til at kende andre elever end blot dem på egen årgang, er godt for vores lille lokalsamfund.
Foto: David Woo/Flickr.com
Valgfaget ’Move it – for hoved & krop’ er populært på vores skole. Faget består af en kombination mellem teori og praksis – og handler desuden om at sætte sig et mål indenfor idrættens verden. Mål som vi løbende evaluerer på via delmål og endelige mål.
I valgfaget vil vi gerne præsentere nye eller knap så kendte idrætsgrene for eleverne. Idrætsgrene som de ikke møder i den normale idrætsundervisning.
Nogle gange skal eleverne overskride personlige grænser, og det er specielt her at eleverne lærer nye sider af hinanden at kende. Disse grænser rykker noget internt eleverne imellem. De er blandt andet med til at styrke nogle sociale kompetencer, som også kommer til syne i hverdagens skolemiljø.
Udfordringer kan rykke eleverne sammen
Når eleverne eksempelvis ser andre være ude af sin komfortzone, så gør det noget ved sammenhold, nærvær og dynamik på et hold. Hvis vi padler rundt i det traditionelle idrætsbillede konstant, så får vi ikke eleverne tættere sammen.
Til gengæld kommer de sociale kompetencer i spil, når det uventede møder eleven, og en grænse nås. Støtte, opmuntringer og sammenhold har ofte været resultatet, når vi har introduceret nyt og grænseoverskridende på aktivitetsfronten – og det kan mærkes i flere sammenhænge, når vores valgfag er slut.