Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Børnekonventionen

I dag fylder FN´s børnekonvention 30 år. Det fejres med afholdelse af Red Barnets børnerettighedsdag på flere skoler i Danmark.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det farvestrålende pap ligger i bunker på det store gruppebord. Sakse, lim og de gode skrivetuscher ligger lige ved siden af. Men der går lige lidt, før eleverne må kaste sig over dem. Først skal de høre og læse om børns rettigheder og derefter skal de diskutere, hvad og hvordan børnerettigheder ser ud i deres optik. Herefter skal de designe deres egen plakat, som efterfølgende udstilles på gangene på skolen.

Ambassadørskole

Jeg har været på rundtur i overbygningen på min skole i dag. Brårup Skole er ambassadørskole for Red Barnet, så vi afholder børnerettighedsdag en gang om året.

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

I 9. har man valgt at lave fire værksteder med de fire emner, Red Barnet har lavet materiale til på deres (gratis) hjemmeside.

Det første emne er ”din stemme” og handler om, at alle børn har lov at kæmpe for de ting, der er vigtige for dem. I emnet indgår rettigheder og pligter ved at have ytringsfrihed. Eleverne skal i grupper finde frem til sager, der er vigtige at kæmpe for. De skal vælge, hvilken der er vigtigst, og som gruppe lave et pitch, som de skal præsentere for de andre. Øvelse to handler om sprog. Hvordan taler man til hinanden, og hvordan skriver man på nettet. Øvelserne indeholder mange gode elementer, vi også øver i religionsfaget. Det at argumentere for egne holdninger, kunne sætte sig ind i andres tanker og at kunne debattere på et sobert niveau.

De arbejder også med plakatøvelsen samt det sidste emne, som handler om tryghed – retten til at vokse op uden vold og retten til at trives.

Afsæt for undervisning

En dag som denne giver et godt afsæt for den videre fagfaglige undervisning i religion, historie og samfundsfag. Menneskerettighederne og Grundlovens frihedsrettigheder bliver nemmere at forstå og debattere, når man har arbejdet med børnerettighederne i øjenhøjde.

Børn har rettigheder og det er vigtigt, de ved det. God Børnerettighedsdag.