Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

De nye synder

Synder kan inspirere - til nye undervisningsforløb

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Synd er et begreb, vi skal ind på i kristendomsundervisningen. Vi forventer, at eleverne kan redegøre for syndefaldsmyten og dens betydning for det kristne menneske.

Jeg møder ofte elever, der finder begrebet lidt støvet. De har lidt svært ved at forholde sig til det. Derfor er jeg altid på jagt efter kilder, der kan bruges til at gøre begrebet mere forståligt.

De syv dødssynder

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

I forbindelse med undervisning i reformationen tager jeg tit en afstikker til de syv dødssynder. Vi taler om synderne og de modsvarende dyder, og diskuterer, om synderne er synd i vor verden i dag, eller om de nærmest er blevet til dyder. Nogle gange samarbejder jeg med dansklæreren og bruger materialet med L.O.C s fortolkning. Nogle gange ser jeg kun på det historiske, og nogle gange inddrager jeg kunstens og kulturens udtryk. 

De nye synder

For nyligt blev jeg opmærksom på, at den katolske kirke i 2008 har formuleret nogle nye særlige synder. De syv dødssynder er ikke erstattet, men disse nye synder er nogle, der er særlig slemme i den globaliserede verden, vi lever i, i dag. Synderne fordeler sig på to områder. Det bioteknologiske og det sociale område:

Bioteknologi:

Miljøforurening

Genmanipulation

Moralsk diskutable eksperimenter

Det sociale område:

Overdreven rigdom

Udsætte andre for fattigdom

Narkosmugling og brug af narkotika

Brud på fundamentale menneskerettigheder

Nye forløb

Disse nyformulerede synder skal på en eller anden måde indgå i mine forløb næste år. Måske skal der laves et basisforløb om synd som begreb i 8. klasse. Hvad er synd, hvordan har begrebet udviklet sig, hvad vil I sige er synd i dag? Herefter kunne synderne indgå i forløbene i 9. Jeg har ikke før lavet et forløb om miljø, og det er mange år siden, jeg sidst havde genmanipulation med som et etisk dilemma. Der er basis for at tænke nyt. Mange af vore unge er optaget af klimaspørgsmål. Så mon ikke det er der, jeg skal tage mit udgangspunkt? Måske i samarbejde med samfundsfag?

Bidrag gerne med gode ideer til nye forløb eller gode kilder i kommentarsporet.

https://www.information.dk/udland/2008/03/doedssynder-opdateret