
Folkeskolens religionsrådgiver
Blog
Bibelske fortællinger. GAB eller….
Man kan sagtens fange de unge menneskers interesse i religionsundervisningen. Især når vi har om østens religioner, musikvideoer eller religiøs satire. Men når vi så skal have om de bibelske fortællinger, kan det nogen gange kræve lidt mere at trænge igennem.
I dette skoleår havde jeg det fantastiske held, at Esbjerg Evangeliet skulle udstilles i den lokale sognegård. Mine elever fik en fremvisning i dette fantastiske værk, og de var meget begejstrede. Pludselig var der nogle ting, der gik op for dem. De havde blandt andet fået til opgave at lave en billedtidslinje fra skabelse til korsfæstelse med mobilfotos, de selv skulle tage i udstillingen. De gik til opgaven med interesse og begejstring – de selv samme elever, som havde siddet og sukket, da vi læste forskellige bibelstykker inden vi skulle se udstillingen.
Næste skoleår har jeg ikke noget Esbjerg Evangelie at vise frem. Hvad gør jeg så?
Mit mål er, at de skal kunne analysere og fortolke fortællinger og lignelser fra Bibelen. De bliver præsenteret for tre lignelser - det kunne være lignelsen om sædemanden, den fortabte søn og Farisæren og tolderen. Vi læser dem, og eleverne skal i stikord nedskrive bud på fortolkning på lignelserne samt et bud på, hvordan man kan bruge dem i dag.
Herefter viser jeg dem ”jul på facebook” http://jul.folkekirken.dk/ som eksempel på, hvordan man kan beskrive en bibelsk fortælling i et nutidigt sprog.
Efterfølgende slår vi op i Peter Madsens ”Menneskesønnen” og ser på siden med fristelsen i ørkenen, hvor Satan er tegnet, så han ligner Jesus i en mørk udgave. Vi taler om den tolkning, der kan ligge bag det billedelige udtryk.
Nu er det elevernes tur. To og to skal de sammenligne deres noter og udvælge hvilken lignelse, de vil arbejde med. De skal herefter i tegneserieprogrammet Pixton lave en tegneserie, hvor de viser, hvordan man kan tolke den udvalgte lignelse, eller de skal vise, hvordan man kan bruge lignelsen i dag. Tegneserien uploades til klassens kanal og alle fremvises og får respons i den efterfølgende lektion.
Ovenstående kan bruges såvel på mellemtrinnet som i udskolingen.