Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Danernes kristning

Hvornår og hvordan skal eleverne undervises i kristendommens indførsel i Danmark?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man kigger i læseplanen, skal man arbejde med området i både indskoling, mellemtrin og udskoling. Men hvordan muliggør vi, at eleverne lærer noget nyt og får bygget ovenpå eksisterende viden?

Indskoling

Vi kunne starte med den nordiske mytologi i 2. klasse. Vi læser om Valhal og alle guderne. I billedkunst laves der små tableauer, og der modelleres figurer af guderne. Historierne læses og dramatiseres derefter med de i billedkunst skabte effekter. I kristendom fokuseres på skabelsesberetningen og gudernes verden. Der tales om at tro. I slutningen af forløbet indtroduceres fortællingen om Biskob Poppo, der bar jernbyrd.

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Mellemtrin

I 5. eller 6. klasse kan man benytte sig af Josefine Ottesens roman Helgi Daner. Den får gratis ved bestilling hos Folkekirkens Skoletjeneste. Der lægges op til et tværfagligt forløb mellem dansk, historie og kristendomskundskab. I forløbet er der indtænkt flere aktiviteter heriblandt rollespil. Man får således trænet kulturteknikker og får kristendommens indførelse i Danmark ind på en anden måde.

Udskoling

I udskolingen kan vi se på årsagerne til kristendommen kom til Danmark. Der er gode sider hos både Nationalmuseet og på dr.dk (links i slutning af indlægget) Åby Krucifikset kan indgå som religiøs genstand. Hvorfor ser det ud, som det gør? 

Der er denne gang fokus på forholdet mellem religion og samfund. Forløbet kan med fordel gå videre med de årsagerne til reformationen i Danmark. 

Samarbejde på tværs

Det kræver naturligvis samarbejde på tværs af afdelingerne, hvis man skal lave disse læringsspiraler, hvor man bygger ovenpå kendt viden. I min optik giver det god mening - hvad tænker I?

Link til læseplan:

https://www.emu.dk/sites/default/files/L%C3%A6seplan%20for%20faget%20kristendomskundskab.pdf

Link til Nationalmuseet:

https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/tro-og-magi-doed-og-ritual/kristendommen-kom-til-danmark/

Link til dr.dk

https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/vikingeeksperter-kristendommens-indfoerelse-i-danmark-var-ren-storpolitik