Folkeskolens religionsrådgiver
Blog
December er engletid
På min skole er der masser af engle i tiden. De svæver i grene og fra lofter. Eleverne har klippet, foldet og tegnet. Hvordan kan vi arbejde med englene i religion?
Hvis undervisningen skal være lidt decemberrettet på mellemtrinnet, kunne et miniemne om engle være et godt bud.
Forløbet indledes med at tale om engle. Hvad er engle for noget? Hvor kender vi dem fra? Hvilke roller kan engle have? Dernæst går vi til fortællingerne fra Bibelen.
Det gamle testamente
Vi møder de første i syndefaldsberetningen, hvor Gud sætter keruberne med de gyldne flammesværd til at vogte indgangen til Edens Have.
I patriarkfortællingen finder vi engle flere gange. Ex i Isaks ofring eller i Jakobs drøm.
Eleverne læser fortællingerne og taler om, hvilken funktion englene har (indgribende, ledsagende, vogtende)
Det nye testamente
I det nye testamente møder man engle flere steder.
Englene er centrale i fødselsberetningen. Maria får budskabet om, at hun skal føde Jesus af ærkeenglen Gabriel
Det er også herrens engel, der taler til hyrderne på marken og en himmelsk hærskare, der synger om Jesus barnets fødsel.
Ved Jesu grav er det en engel, der bringer budskabet om hans opstandelse til kvinderne.
Julesalmer
Bliver det for meget med bibelfortællinger, kan man i stedet vælge at inddrage nogle af julens salmer med engle. Det kunne være "Kimer i klokker" eller "Velkommen igen Guds engle små". I den ene hører vi om englenes funklende øjne og i den anden om deres solskinsklæder.
Hvis tiden rækker, kan man inddrage fortællinger om engle i islam eller de katolske skytsengle.
Til sidst kan eleverne lave deres egne engle. Det kan være i samarbejde med håndværk og design, i klassen med pap, papir, flamingo eller kasserede biblioteksbøger, eller det kan være i samarbejde med biblioteket, hvor eleverne designer deres engle og får dem printet på 3d printeren.
Slutteligt præsenterer eleverne deres engle for klassen.