Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Den enkeltfaglige tværfaglighed

Der er en tendens til at tænke i tværfaglige prøver i disse år. Den naturfaglige fællesprøve er indført, og der er lavet forsøg med en fælles kulturfagsprøve. Men kan man arbejde tværfagligt uden at udvande fag-fagligheden?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ikke går ind for en fælles kulturfagsprøve. Som beskikket censor har jeg været ude på flere skoler, der har arbejdet med historie, samfundsfag og kristendomskundskab som et fælles fag: kulturfag. Der har været mange supergode forløb og dygtige elever. Men et sted halter det. Kristendomskundskab bliver i opgivelser og prøvesituation reduceret til etik og ikke-kristne religioner. Kristendommen og bibelske fortællinger glimrer ved deres fravær.

Tværfaglighed

Men skal kristendomskundskab så bare være en ø for sig selv?

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Ikke nødvendigvis. I løbet af skoleåret er der rig mulighed for at arbejde kulturfagligt med nogle emner, hvor det giver mening. Det kunne være et emne som menneskerettigheder, der blev behandlet på en fagdag. Hvert kulturfag får en til to timer, og eleverne skal på skift have de tre fag.

Fagene bidrager med hver sin faglighed og redskaber til at belyse emnet. Dagen sluttes af med at eleverne laver en tværfaglig problemstilling.

Fagenes værktøjskasser

Hvert fag har sine egne faglige værktøjer. De har deres egne fagord og områder. Det kulturfagene har til fælles er metoderne. Kildekritik, kulturteknikker og prøveform.

Den enkeltfaglige tværfaglighed

Ude i samfundet hænger tingene sammen. Det skal eleverne naturligvis være rustet til at gennemskue. Derfor skal de arbejde tværfagligt. Men det må ikke være på bekostning af det enkeltfaglige. Det tværfaglige kan kun fungere, når man har det fag-faglige på plads.