Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Den gyldne regel og trivsel i 2. klasse

Nogle gange er man nødt til at tænke hurtigt for at nå det hele. Især når der er omlagte dage på skemaet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På vores skole har vi, som tidligere beskrevet her på bloggen, en lokal læseplan skabt at lærerne selv ud fra de gældende kompetencemål og -områder.

Under anden klasse står der, at man skal have om den gyldne regel, og at man skal have et etikemne. I planen er der foreslået emnet: Hvad er en god ven?

Den manglende tid.

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Det næste undervisningsforløb skulle forberedes, og kollegerne på årgangen var klar. Bedst som de var i gang, var der en, der kom i tanke om, at der jo også var trivselsdag i den uge og et idrætsstævne. Som så mange gange før kunne tiden ikke slå til.

En dyd ud af nødvendigheden

Før sukkene blev alt for dybe, var der en, der var hurtig. Trivselsdag, den gyldne regel og forløbet om at være en god ven kunne kobles sammen.

Materialer

Forberedelsen tog udgangspunkt i de materialer, de havde til rådighed: Biblen i boksen, Gyldendals fagportal og Red Barnets trivselsmateriale, sidstnævnte er gratis tilgængeligt på nettet.

Forløb

Forløbet kom til at gå på to ben. I den ene del talte man om ”en hjælpsom mand”, og hvad den gyldne regel er for noget. Begreberne lignelse og næsten og blev berørt. I den anden del brugte man trivselsmaterialet til at stille spørgsmål. Hvad skal man gøre her, for at gøre pigen glad? Hvorfor tror du, drengen løber væk? Skal man tage ham med i legen, selv om man ikke plejer at lege sammen?

Børnenes regler

Til sidst lavede børnene deres egne udsagn om, hvad man gør på vores skole for at alle skal have det godt. De hænger ude i fællesområdet, så vi kan se og huske dem.