
Folkeskolens religionsrådgiver
Blog

Dyr i Bibelen
I den nye folkeskolereform er der lagt vægt på, at skolen skal samarbejde med det omgivende samfund. Men hvordan sikrer man, at det bliver et reelt samarbejde, hvor begge sider får et udbytte? Når man samtidig skal opfylde de forenklede fælles mål?
Et bud kunne være......
På 5. årgang indleder man et samarbejde mellem kristendomskundskab, håndværk og design og den lokale kirke.
Man arbejder med målet:
Kristne udtryk 4.-6. klasse
Færdighedsmål
Eleven kan redegøre for betydninger af centrale symboler, ritualer, musik og salmer
Vidensmål
Eleven har viden om udlægninger af symboler, ritualer, musik og salmer
De nedbrudte mål bliver:
Du skal kunne fortælle, hvad udvalgte dyr i Bibelen symboliserer
Du skal skabe et billede i stof, der viser et bibelsk dyr
Du skal kunne fortælle historien bag dit udvalgte dyr
Forløbet indledes med oplæg i kirken, hvor præsten fortæller om dyr i Bibelen og eleverne synger: ”Op al den ting som Gud har gjort” og en indianersang:
”Med alt på jord er vi forbundet
Bundet til vand, planter, dyr og luft
Hver lille del alt på kloden
Er for mit folk dyrebart”
I de efterfølgende lektioner brainstormer eleverne om de symboler, de kender generelt og snævrer derefter feltet ind til, hvilke af disse, der er kristne symboler. Herefter bliver eleverne præsenteret for et bredt udvalg af fortællinger fra Bibelen, hvor dyr har en symbolsk funktion, og der vises kunstmalerier af de situationer, hvor dyrene optræder i Bibelen.
Der tales om evangelisternes symboler, duen i Noas ark og ved Jesu dåb, slangen i Edens have og i fortællingen om Moses mm. Man taler om de sange og salmer, man har tilknyttet emnet. Hvad får vi at vide om skabelsen? Hvilket ansvar har mennesket for jorden?
Eleverne vælger herefter hvilket dyr, de vil arbejde med, og finder det bibelsted hvor det er beskrevet.
I produktionsfasen er der fokus på farvesymbolik og materialevalg. Eleven skal gerne opnå forståelse for, at nogle farver signalerer optimisme og håb andre lidelse og død.
Til sidst navngiver alle elever deres billede, og de monteres på et stykke stof. Det store billede ophænges i den lokale kirke som en midlertidig altertavle.
Slutteligt afholdes fernisering i kirken, hvor (nogle af) eleverne fortæller om deres billede.
Man kan vælge at udvide samarbejdet til også at omfatte natur/teknologi og dansk og skrive fagtekster om sit dyr.
Fotograf: Søren Kappel Schmidt