Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

En fagdag om Jehovas Vidner

Jeg er faglærer på 9. årgang. Det betyder, jeg ikke sidder med på teammøder. Derfor var det ret heldigt, jeg kom forbi en dag, hvor de forsøgte at få undervisning og skole-hjem samtaler til at gå op. Jeg øjnede chancen og slog til. I næste uge skal jeg have en hel fagdag.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En hel årgang en hel dag. En enkelt kollega til at hjælpe med tilsyn. Det burde være skræmmende, men jeg glæder mig. Tænk på alt det vi kan nå!

I det normale skema har jeg kun en time om ugen. Det er umuligt at se en film, og svært at nå ned i de dybere lag.

Religion i Danmark

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Vi er i gang med emnet ”Religion i Danmark”. Vi har set på, hvad Grundloven siger om religiøse forhold, og vi talt om religion set indefra og udefra og er begyndt at snuse til, hvilke dilemmaer, der kan opstå, når religionen siger et og samfundet noget andet.

Jehovas vidner

I denne uge har jeg introduceret Jehovas Vidner som delemne. Eleverne har læst om det basale i religionen som optakt til fagdagen.

På selve dagen skal vi se ”To verdener”. Herefter skal vi se Indefra med Anders Agger- Jehovas vidner.

På jw.org ligger der små film om at blive Jehovas ven. Dem skal vi se et par stykker af.

Organisering og opgaver.  

Eleverne er inddelt i grupper af to eller tre. De skal efter hver kilde diskutere og lave fælles noter. Hvad ser vi? Hvilken kildetype er det? Bliver religionen skildret indefra eller udefra?

Slutteligt får de artiklen ”Folkeskolen rummede mig som Jehovas Vidne”.

Nu skal eleverne bruge resten af dagen på at skitsere mulige problemstillinger til emnet. Hvilke etiske spørgsmål kan man tage op? Hvilke andre religioner kan man inddrage? Hvilket produkt vil være egnet til at hjælpe med at belyse problemstillingen?

Det hele samles op i den efterfølgende uge.

Fordele

Jeg er ikke i tvivl om, at jeg får meget travlt i slutningen af dagen. Men det tager jeg gerne med. Eleverne får mulighed for at fordybe sig i en religion. De får mulighed for at diskutere og gøre sig nogle prøveforberedende tanker.

Som lærer får jeg brugt fire kildetyper. Jeg når et helt emne, og jeg får lov at have en hel dag med en skøn årgang og det bedste fag. 

https://www.folkeskolen.dk/518902/folkeskolen-rummede-mig-som-jehovas-vidne

https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/b%C3%B8rn/bliv-jehovas-ven/film/