Folkeskolens religionsrådgiver
Blog
Etik i undervisningen
Der tales meget om etik i disse dage. Forskere mener ikke, at eleverne har et sprog om etik. Det kan jeg efter bedste overbevisning ikke genkende. Eleverne i mine tre 9. klasser er rigtig gode til at diskutere etiske emner.
Når jeg indleder et etisk emne, repeterer vi altid de faglige begreber. Hvad er pligt- og konsekvensetik? Hvad er de vigtigste etiske regler indenfor de religioner, vi har arbejdet med osv
Et konkret forløb
I efteråret arbejdede vi med abort. Forløbsindledningen var en kort gennemgang af abortreglerne i Danmark samt en minigennemgang af, hvor stort et foster er hvornår i graviditeten.
Herefter bad jeg eleverne give deres bud på, hvordan de forskellige religioner ser på abort.
Kilder for og imod
Som altid havde jeg valgt nogle kilder, hvor der var argumenter for og imod abort og som debatterede, hvor grænsen skal gå. Hvornår er det i orden at vælge abort?
Her kunne jeg mærke, der skete noget ved de enkelte elever. Der var flere, der ikke kunne holde et udbrud inde, da de læste om argumenter for gendesignede børn.
Kildeanalyse
Vi gik ind i kildernes sprogbrug, og eleverne kunne hurtig se en sammenhæng mellem modstander og tilhængers brug af ordet foster eller barn. De var også skarpe på, om dokumentarklippene var vinklet på en bestemt måde.
Elevernes diskussion
Jeg kastede nogle udsagn ud til plenum diskussion. Kan kvinden få en abort, hvis manden ønsker barnet? Kan man vælge abort, hvis man kan se, det bliver en dreng og man hellere vil have en pige?
De debatterede på livet løs.
Det mest interessante kom til sidst. De blev delt i grupper og fik et ark med otte-ni udsagn om grunde til at få abort. De skulle i gruppen lave en rækkefølge med den bedste grund til abort først og den dårligste til sidst. Herefter skulle de sætte en streg, hvor abortgrænsen var.
Til sidst skulle klassen blive enige om, hvornår abort kunne tillades, og hvornår det ikke kunne.
Umuligt
De kunne – selvfølgelig – ikke blive enige. ”Det er jo umuligt Janne”, lød det gentagende gange.
Det gav så anledning til, at vi kunne tale om det vanskelige i at foretage etiske valg, og at mennesker ser forskelligt på, hvad der er vigtigt.
Evaluering
Eleverne var vilde med forløbet. Især den sidste prioriteringsdiskussion. En elev sagde sammenfattende: ”Jeg er blevet meget klogere på, hvad jeg selv mener, og hvad de andre mener. Og jeg har fundet ud af, at det ikke altid er lige til at finde ud af, hvad der er det rigtige”.