Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Fagudvalgets hvem gør hvad (Fagudvalg 2)

Tiden er givet, viljen er der. Alle har noget, de vil sige. Hvordan laver man en ramme, der giver et godt udbytte?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man skal begynde på et større arbejde, er det vigtigt at holde sig målet for øje. Der er masser af delmål undervejs. Der er mange måder, man kan komme derhen. Men i mål, det skal vi helst - med alle vore elever.

Vi startede derfor med slutningen. Afgangsprøven og slutmålene for 9. klasse. Afgangsprøven med alle dens elementer blev gennemgået. Problemstillinger. Kulturteknikker, kildebegrebet i dets mangfoldighed. Fremlæggelse uden noter. Produkt.

Her kom adskillige spørgsmål. Hvordan skal produktet være? Hvad skal det bruges til. Hvad forstås der ved kulturteknik? Flere mellemtrinslærere gav udtryk for, at eleverne skulle kunne rigtig meget til prøven. Mange besluttede sig på stedet for,  at de gerne ville arbejde endnu mere med kilder og produkter for at klæde eleverne på.

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Slutmålene kom på smartboardet. Her var genkendelsen større. Det lignede noget, man kendte nedad.

Så var ordet frit. Hvordan skal vi som lærerteam optimere undervisningen, så vi  og eleverne når målene? Hvordan sikrer vi, at skridtet fra mellemtrin til udskoling ikke bliver så svært at tage? Gør vi det allerede uden at være bevidste om det?

Nu gik vi til den anden ende. Hvad laver man i 1. klasse, 2. og så fremdeles? Var der nogle emner, områder eller andet, der gik igen? Hvilke materialer har været fantastiske til netop dette emne? Mængden af viden var enorm.

Da alle var kommet med alle ideer, alle ”vi har god erfaring med”, begyndte det endelige læseplansarbejde. Vi ville arbejde i spiraler, således et emne kunne berøres flere gange i skoletiden på hvert sit taksonomiske niveau. Vi ville lave ”skal” emner og kan emner, og lave eksemplariske undervisningsforløb dertil.

Humøret var højt, selv om det var sidst på dagen. Tænk at få lov at fagnørde. Tænk at tale fagdidaktik. Tænk at få lov at være sammen med en flok kollegaer om et fælles stykke arbejde.

Hvordan kom planen til at se ud? Læs med i næste uge