Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Går det helt ad helvede til?

Paradis, helvede, etiske dilemmaer og en ny novelle. Der er kommet et nyt gratis materiale, som jeg er nødt til at prøve af.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I min blog sidste år lovede jeg mig selv, at jeg ville forny et forløb i min undervisning hvert år. Et vigtigt løfte - dels fordi, man kører træt i at lave det samme år efter år, dels fordi, nogle kilder efterhånden bliver for utidssvarende.

Leveregler

”Leveregler” kom mit fornyede etikemne til at hedde. En overskrift, der kan indeholde uendelig mange underemner og problemstillinger. Det var egentlig klart, da jeg fik øje på projektet ”Går det hele ad helvede til?” fra Folkekirkens Skoletjeneste.

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Egnet

Forløbet tager udgangspunkt i en nyskrevet novelle ”Egnet” af Kenneth Bøgh Andersen. En novelle, der foregår i det samme univers som ”De hvide mænd”. Det er et lækkert og omfattende materiale, der som udgangspunkt skal køres tværfagligt mellem kristendomskundskab og dansk. Forløbet er sat til at være 15 lektioner, og er dermed alt for langt for en faglærer. Men man kan jo plukke ud.

Etiske dilemmaer

Det, der begejstrer mig, er, at der indgår etiske dilemmaer, som eleverne skal diskutere i grupper på tid, og dilemmaerne får en konsekvens for hovedpersonen i det spil, der følger med. Der er indlagt faser, hvor man skal argumentere for to modsatrettede synspunkter. Eleverne kan altså lære at diskutere svære ting, mens de ”gemmer” sig bag en person. Det kan være svært at fremføre argumenter, som man personligt står bag i undervisningen. Det slipper man for her, men man lærer stadig at argumentere i svære spørgsmål.

Paradis og helvede

Jeg er også glad for de klip, der følger med på det tilknyttede website. Her udtaler to præster og to imamer sig om helvedes- og paradisforestillinger i hhv bibelen og koranen. Klippene kan bruges som kilder.

Lærervejledningen indeholder både forløbsvejledning og baggrundstekster til underviseren.

Jeg er i fuld gang med at indtænke dette nye, gratis materiale i mit forløb. Jeg håber, websitet bliver liggende de næste år, for der er en masse godt at hente.

Dansklærere

Næste år skal jeg nå at have dansklærerne med . Heldigvis læser de lige nu ”De hvide mænd” på 9. årgang, så eleverne har allerede en forforståelse for universet, når jeg præsenterer dem for forløbet.

Det er uden tvivl nemmere, at gøre som man plejer, men det er nu sjovere ind i mellem at gøre noget nyt. Især, når andre har gjort en stor del af arbejdet for en.