Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Jamen er biskopper ikke onde?

5. klasse skal arbejde med reformationen. Men der er lige noget, der skal på plads, inden de når til Luther.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er på besøg i 5. klasse. Jeg skal se, hvordan de skal lave foldebøger om reformationen. Men inden de når så langt, skal de have styr på, hvad katolicisme er.

Eleverne får udleveret en side, de skal læse. Opgaven er, at de skal kunne forklare, hvad pave, skærsild, afladshandel og biskop betyder. De sidder i grupper af fire og skal hjælpe hinanden.

Fælles begrebsafklaring

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Efter en halv time er det tid at lave fælles noter på tavlen. Eleverne skal byde ind med det vigtigste om hvert begreb.

Det går nemt med paven. Man enes hurtigt om, hvad der er vigtigt at få med i foldebogen. Men da ordet biskop kommer op på tavlen, viser det sig hurtigt, at elevernes forforståelse ikke just stemmer overens med teksten.

”Biskoppen er en vigtig person i kirken” lyder det første udsagn. Der bliver afbrudt af en anden. ”Jamen er biskopper ikke onde? Så kan de da ikke være vigtige i en kirke”.

Det viser sig hurtigt, at elevernes kendskab til biskopper stammer fra julekalenderen ”Ludvig og julemanden”, hvor spøgelsesbiskoppen er ond. Læreren må ud i en længere forklaring om, hvad en biskop er.

Forforståelse

Timen er næsten slut, og klassen er ikke kommet ret langt i forhold til planen. Til gengæld har de fået en god forståelse af flere af de begreber, de skal kende, for at få katolicismen på plads. Først herefter kan man begynde at tale om Luther og reformationen, som jo er det egentlige emne.

Jeg går fra timen med fornyet respekt for det arbejde, kollegaerne laver på mellemtrinnet. Hvis ikke de var så grundige i deres arbejde med elevernes forståelse af faglige begreber, ville vi få mere end almindeligt svært ved at nå pensum i overbygningen.

Jeg har heldigvis fået lov at besøge dem igen i næste uge - fortsættelse følger.