Folkeskolens religionsrådgiver

Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Juleafslutning i religion

Kan vi ikke lave noget andet i den sidste time før jul? Jo det kan vi - men det skal stadig være lidt fagligt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

“Skal vi ikke lave noget hyggeligt i den sidste time før jul?” Spørgsmålet faldt i starten af december. Og det er jo egentligt meget forudsigeligt. Det sker hvert år. Og jeg kan sagtens forstå eleverne. Der er krav om effektivitet i alle timer, vi når sjældent, det vi skal og de er i den grad på. Omvendt synes jeg, at jeg som faglærer er frygtelig presset for at nå, det vi skal. 

Derfor har jeg efterhånden udarbejdet et lille katalog af ting, vi kan gøre eller lave i timen før jul, som stadig har noget fagligt, man kan trække på i den senere undervisning, men som også er anderledes end det, vi plejer.  

I år er udfordringen ekstra stor, fordi vi som så mange andre er hjemsendt. Hvad egner sig til skærm og selvstudie? 

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Et juleminiforløb 

Et juleforløb på en lille time kan have overskriften Jesu fødsel gennem tiderne. 

Jeg starter med at læse Luk 1.26 -38 og Luk 2 1-20 (Mariæ bebudelse og Jesu fødsel), herefter læser jeg “Den hellige nat” af Selma Lagerlöff. Den smukke fortælling er hendes fortælling om den vrisne gamle fårehyrde, som ikke kan se julemiraklet, før han udviser barmhjertighed.  Jeg viser et billedudsnit fra Esbjerg Evangeliet, hvor en bevinget transistorradio giver budskabet til Maria og billedet af et meget lidt kønt barn, der ligger i en gammel snørrestøvle. Til sidst ser vi “jul på Facebook”, som er en moderne, humoristisk fortolkning af Juleevangeliet.  Slutteligt taler vi om de forskellige måder, det samme budskab bliver fortolket på. 

Hvad er jul 

En anden mulighed er på dr.dk/skole. Her er der ikke mindre end fire “Fem skarpe om julen”. Her er jeg især glad for (1:4) og (4:4) som både fortæller om, hvorfor julen ligger, som den gør og medtager det historiske og trækker referencer til syndefaldet, Guds kærlighed og tilgivelse. Disse kan vises og man kan have en generel snak om jul som religiøs og kulturel begivenhed. 

Et alternativ kan være, at man bruger den sidste (4:4) med fokus på punkt fem “Julen er kærlighed”. Herefter kan man bede eleverne finde moderne julesange (eller 80ér julemusikvideoer), som viser eller fortæller det samme budskab. De skal herefter komme med deres bud på, hvor man kan se, julen er kærlighed og/eller julen er en mulighed for at hele bruddet efter syndefaldet. Sidstnævnte kan sagtens bruges i disse hjemsendelsestider. Dog skal du være klar til at høre om Last Christmas et utal af gange :-) 

Jeg håber, I får slappet godt af i juleferien, så I er klar til et forår med de udfordringer, vi har i disse tider. Rigtig glædelig jul til jer alle. 

Powered by Labrador CMS