Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Karaktersamtaler i 9. klasse

Det er tid for afgivelse af standpunktskarakterer. Men et tal kan altså ikke stå alene.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det viser, man er mere end et tal. "

Ovenstående er et citat, der faldt, da jeg sad og talte med nogle gymnasiepiger, jeg kender. De er i gang med karaktersamtaler på gymnasiet. Alle lærere tilbyder en kort samtale, hvor de studerende får en forklaring på, hvorfor de får den karakter, de får.

Pigerne var meget enige om, at den mundtlige evaluering giver dem markant mere end et tal.” Man får at vide, hvor man gør det godt, og hvad man skal forbedre.” ”Jeg kan spørge, hvis der er noget, jeg er i tvivl om i et privat rum, uden de andre lytter med”.

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Stof til eftertanke

Som overbygningsfaglærer giver det stof til eftertanke. I gamle dage var jeg med til skole-hjemsamtale en gang om året. Det gav anledning til at tale med eleverne om deres faglige niveau, arbejdsindsatsindsats og adfærd i timerne.

De tider er længst forbi, så nu har ladet mig inspirere af gymnasielærerne. Jeg tilbyder alle mine elever en karaktersamtale, inden jeg afgiver standpunktskaraktererne. Samtalerne indledes med, at jeg beder dem med egne ord fortælle mig, hvor de selv synes de er i forhold til indsats og forståelse i faget. Ud fra det fortæller jeg, hvad jeg ser. Hvor ser jeg deres styrker, hvor skal der gøres en bedre indsats osv. Til sidst fortæller jeg, hvilken karakter, de får.

Frivillig eller obligatorisk

Samtalen har været frivillig. Jeg tror, den bliver obligatorisk næste gang. For det giver rigtig meget at se den enkelte elev i øjnene og få sat ord på det, jeg ser i timerne. Til trods for den meget korte tid, jeg sidder med den enkelte elev, giver de udtryk for, det er rigtig rart at få begrundelsen for tallet. Især i et lille fag, hvor man sjældent får evalueringer, idet der er meget få fremlæggelser og afleveringer.

Det koster mig en masse forberedelsestid, men den er godt givet ud. Nogle gange kan tre til fem minutter give næring til en relation, der ellers kan være svær at opbygge, når man kun er i klassen 60 minutter om ugen.