Folkeskolens religionsrådgiver
Blog
Kultur og religion
Kultur og religion spiller sammen, og er ofte vævet så meget ind i hinanden, at det er svært at skelne mellem, hvad der er hvad.
”Jeg har valgt emnet kristne højtider”, sagde 9. klasses eleven, der sad overfor mig. ”Og jeg vil gerne starte med den vigtigste højtid, jul.”
Herefter begyndte eleven med hjælp fra sin planche at fortælle om juletræ, flæskesteg og and, pakkekalender og gudstjeneste juleaften.
Ikke overraskende greb læreren den sidste, og prøvede at få eleven til at fortælle os om religion og højtider.
Ovennævnte udspillede sig til en afgangsprøve, hvor jeg var censor. Eleven havde endog meget svært ved at skelne mellem, hvad der kom fra religionen, og hvad der var kultur. Han købte aldrig helt vores postulat om, at påsken i kristen henseende er vigtigere end jul.
Det starter i de små klasser
Hvordan lærer man eleverne at skelne mellem kultur og religion? Man finder et godt eksempel på, hvordan man kan gøre det, her på siden i dag, hvor lærer Maria Mæng fortæller om, hvordan hun underviser i halloween og Allehelgen i sin 3. klasse. Hun bruger blandt andet symboler til at adskille de to. (se link sidst i indlæg)
På samme måde kan man i indskolingen dele julen op. Hvad står der i bibelen, og hvad gør vi kulturelt
Mellemtrin
På mellemtrinnet kan man arbejde med, hvordan kristne højtider er blevet smeltet sammen med de traditioner, der allerede blev holdt, da kristendommen kom til.
Udskoling
I udskolingen tager vi afsæt i det, eleverne har hørt om tidligere i skoleforløbet. Vi ser på, hvordan kultur og religion forholder sig til hinanden i 2018. Hvor fungerer det, og hvor giver det udfordringer? Kan man forestille sig et Danmark, der ikke er påvirket af religion?
Kultur og religion er et super emne at have på årsplanen. Der er masser af kilder at benytte, der er rig mulighed for at lave produkter og i de store klasser kan man inddrage samfundsdetbatten.
https://www.folkeskolen.dk/644197/halloween-og-allehelgen-giver-liv-til-doeden-moerket-og-det-onde