
Folkeskolens religionsrådgiver
Blog
Lokal læseplan (fagudvalg 3)
Vores lokale læseplan blev til i vores genopståede fagudvalg. Et arbejde vi udførte med stor begejstring - det var nemlig os selv, der havde ønsket en forandring.
Læseplanen tager udgangspunkt i forenklede fælles mål. Den er bygget op således, at 1.-3-. klasse og 4.-6. klasse betragtes som to forløb. Der arbejdes i spiraler, således flere områder tages op mere end en gang, men de udbygges hver gang.
1. årgang
Bibelen og den historier.
Skabelsen
Syndefald
Noas ark
Kain og Abel - etik emne om jalousi
Moses
2. årgang
Jesu opstandelse
Nordisk mytologi
Etik: Hvad er en god ven? (man er forpligtet på et etisk forløb - emnet kan være et andet)
Regler for livet:
Love og regler ( de 10 bud)
Samvittighed
Den gyldne regel
3. årgang
Kristendommens kunst, symboler og salmer
Kirkens brug og historie
Islam introduceres
Jalousi
Tro
Fristelse
Det onde
Hævn
4 årgang
Tilgivelse (Lignelsen om den fortabte søn)
Næstekærlighed (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
Bibelens opbygning
Overgangsrirualer i kristendommen
Højtider i kristendommen
5 årgang
Reformationen
Overgangsritualer i jødedom og islam
Etik: Sandheder og løgne
Hvad er det gode liv
Kirkehistorie
Kunstbilleder (hvordan bruges religion)
6. årgang
Ligheder og forskelle mellem jødedom, kristendom og islam
Salmer
Bibelhistoie: Fadervor, Fristelsen i ørkenen, Jesu fødsel, Pinse, Kristi Himmelfart
Intertekstualitet i noveller (samarbejde med dansk)
Pagter (jødedom, kristendom og islam, Noas ark, patriakfortællingen, påsle, dåben, de 10 bud)
Kirkeårets gang og kirkerummet
Etik: Hvad er det gode liv
Vi er i gang med at udarbejde forløb til inspiration for hinanden. Til planen er der også en kolonne, med forslag til forskellige materialer, man kan bruge til det enkelte emne.
Vores forventning er, at vi med denne plan vil have et godt afsæt, når vi skal forberede et nyt skoleår - også selv om man skal overtage en klasse, man ikke før har haft i faget. Nu ved alle, hvad der er gennemgået og hvad der forventes, man når i løbet af året.
Det er vigtigt at understrege, at dette har været lærernes eget øntske - det er ikke noget, der er påduttet os. Vi har ejerskab! Og vi kan justere planen, hvis den ikke virker efter hensigteen.