Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Min tro

Hvordan arbejder man med "min tro" uden at gå eleverne for nær?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi skal arbejde med religion set udefra og indefra på alle trin i skoleforløbet. Der er masser af tilgængeligt materiale til troen set udefra. Når det kommer til at se religionen indefra, kan det nemt blive postulererende fra lærerens side. "Jøden tror, at.... det kan vi se ved...."

Tro i børnehøjde

DR Ultra har i denne uge lanceret dokumentarserien "min tro". Serien vil over de næste tre uger præsentere tolv børn med hver deres tro. Serien viser i børnehøjde, hvad troen betyder for det enkelte barn, og hvordan troslivet udfolder sig.

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

I skrivende stund ligger der to afsnit om hhv islam og kristendom klar til streaming.

Materialet skal didaktiseres

Materialet skal, som alt andet vi griber, didaktiseres. Hvad er det for en religion, der præsenteres? Ex starter Lukas i "Lukas be`r Gud om et mirakel" med at sige: Jeg tror på Gud`og Jesus, og jeg er kristen" Herefter ser man et billede af Evangeliekirken. Man skal her som lærer være skarp på, at det ikke er den evangelsk-lutherske kirke, der refereres til i udsendelsen, således eleverne forstår, at der er mange kristne retninger i Danmark.

God at tale ud fra

Dokumentarerne tager under 20 min hver. De kan derfor bruges i et forløb om at tro eller som en del af et forløb om den enkelte tro. Man kan tale om religionen indefra uden at invadere elevernes privatsfære. Jeg vil umiddelbart skønne, at filmene er egnede til mellemtrinnet.

Fordomme

Instruktøren til filmene håber, de kan være med til at nedbryde fordomme. Det gøres ved ikke kun at vise det religiøse, men også børnene med kæledyr og på skateboard. Det religiøse liv fylder meget i filmene og der er meget at tale om.

Se filmene på dr.dk/ultra