Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Når årsplan og virkeligheden ikke passer sammen

Nogle gange må årsplanen vige for noget, der er vigtigere. Men hvordan når man så det hele, inden opgivelserne skal skrives?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad skal timerne i kristendomskundskab bestå af? Umiddelbart et mærkeligt spørgsmål. For vi kan jo bare slå op i forenklede fælles mål, og så står det sort på hvidt, hvad vi skal bruge tiden på. De fleste af os har da også lavet en årsplan i uge 27 eller 32, hvor det hele er klappet og klart. De, der underviser i 9. klasse, har nøje afstemt antallet af emner, efter de (få) timer faget har, således opgivelserne dækker alle færdigheds- videns par, og eleverne når at arbejde med kilder, problemstillinger og produkter. Der er ikke noget tid at give af. Så langt så godt. …….Men så simpelt er det jo ikke.

For nogle gange sker der noget ude i virkeligheden, der trænger sig på. Noget der ikke kan vente til senere. Noget vi er nødt til at tale om lige nu og her.

Aviser, nyhedsudsendelser og de sociale medier svømmer over med historier om flygtninge i Danmark og Europa. Eleverne ser det, og de har mange spørgsmål. Hvorfor er der en mand, der spytter på dem? Hvorfor kan de ikke bare blive, hvor de er? Hvorfor løber de væk fra politiet? Hvorfor var der ikke nogen, der hjalp den lille dreng, der druknede?

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Det kan være svært at svare på det hele - og det gør ikke noget. Det vigtigste er, at vi tager snakken. Det SKAL vi have tid til.

Når det så er sagt, så står man som lærer stadigvæk med en virkelighed, der siger, at man nu er bagud i planen og dermed kommer  man til at mangle et emne til opgivelserne. Man kan forsøge at gøre en dyd ud af nødvendigheden. Den vigtige snak kan sættes ind i årsplanen:

Etik

Færdighedsmål

Eleven kan reflektere over etiske principper og moralsk praksis i mellemmenneskelige relationer

Vidensmål

Eleven har viden om etik og moralsk praksis i et mellemmenneskeligt perspektiv

Emne: Ret opførsel?

Problemstilling: Hvad er god opførsel?

Kilder:

”Dansk Folkeparti vil stoppe flygtningefærger” dr.dk 9/9 2015Danskerne står i kø for at hjælpe flygtninge www.b.dk 9/9 2015

Eller en af de uendelig mange andre artikler, nyhedsindslag eller debattråde, der er at finde lige nu.

Man kunne sætte religionernes bud ind ex

Matt 22.36-40 (Det dobbelte kærlighedsbud)

Koranen kapitel 3,104: Lad der af jer blive ét fællesskab, der kalder til det gode, påbyder det rette og forbyder det forkastelige.

Hvis jeg vender tilbage til det indledende spørgsmål om, hvad timerne skal bestå af, må svaret er vel et eller andet sted være: De store spørgs(mål)