Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Omskærelse - en etisk diskussion om et religiøst ritual?

"Ayse får en lillebror" har skabt debat. Må man sidestille dåb og omskærelse? Hvor gamle må børn være, før vi taler om omskærelse? Må der overhovedet være sådan en novelle i et undervisningsmateriale?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke så tit, en novelle til børn skaber debat. I "Ayse får en lillebror" omtales to ritualer. Det ene er, at trosbekendelsen hviskes i den lille drengs øre, den anden er omskærelsen. Novellen er rettet til mellemtrinnet i materialet Læseraketten (link til sidst i mit indlæg) 

I novellen er der fokus på den konflikt, Ayse og hendes veninde har, da veninden tager afstand fra omskærelse. Novellen slutter med, at pigerne trods deres forskellige holdninger, stadig kan være venner.

Novellen kan bruges i religionsfaget. I slutningen af mellemtrinnet kan den inddrages i et forløb om overgangsritualer. Det vil være naturligt at læse bibelfortællingen om Abrahams pagt med Gud.  Den kan også bruges i et forløb om, hvad det vil sige at være en god ven. Skal man altid være enige om de vigtige ting? Og man kan have en samtale om etikken. Hvem bestemmer over barnets krop?

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Jeg har primært de store elever, og der har vi diskuteret omskærelse i forbindelse med ritualer. Diskussionen bliver hurtig heftig. Skal tekster, der er flere tusind år gamle, bestemme, hvad man skal gøre i dag? Skal samfundet forbyde ritualer, der ikke kan gøres om? Hvad nu, hvis pagttegnet var en tatovering på næsen?  

Det bliver ofte en diskussion, der belyser et af fagets centrale punkter, forholdet mellem den enkelte og religionen og forholdet mellem religion og samfund. For kan man forbyde en troende at gøre noget, der for dem er helligt? Kan man pålægge det danske sundhedsvæsen at udføre en operation, der ikke har noget medicinsk belæg? Skal der være egenbetaling for indgrebet? 

Emnet er vigtigt. Dels skal vi i faget fortælle om den religiøse baggrund. Man gør det, fordi det er en hellig pligt. Dernæst skal vi tale om forskellene på, hvordan man kan tilgå en religiøs tekst. Vi skal også tale om, hvorvidt man kan sammenligne det at få vand i hovedet med at få skåret lidt af kroppen. Vi kan udover samtalen læse artikler, læsebreve eller andet, der taler for og imod. 

Omskærelse kan være et emne på linje med abort i etikundervisningen. Hvem skal bestemme? En religiøs tekst? En præst/imam/rabbiner? Forældrene? Dig selv? 

Det kan være et emne i forbindelse med kulturmøder. Det kan være et emne, når vi har om ritualer. 

Debatten har været at finde i medierne med regelmæssige mellemrum de sidste par år. Og det bliver ikke sidste gang, vi kommer til at tage den. Derfor er det også en god anledning til at tale med vores elever om værdier, hvordan de er opstået og hvilke udfordringer, der kan opstå, når religioner og samfund ikke er helt enige om, hvad der rigtigt og forkert.  

Svarene på mine indledende spørgsmål må være: Ja, man må gerne sidestille dåb og omskærelse, når vi taler om overgangsritualer. Jeg vil selv bruge emnet fra 6. klasse og frem. Og ja, der må gerne være sådan en novelle i et undervisningsmateriale. Det er nemlig læreren, der didaktiserer materialet og bestemmer, om og hvordan det kan bruges 

http://heleverdeniskole.dk/sites/default/files/HVS%20-%20Grafik/ayse_faar_en_lillebror_oxfam_ibis_hvs_laeseraketten_2018.pdf