Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

OPGIVelser

Jeg er rastløs. Det er hele tiden som om, jeg har glemt noget. Jeg er ikke småstresset. Jeg kan faktisk nå det, jeg har planlagt. Hvad dælen er der galt?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På denne tid af året begynder det normalt at stramme til. Opgivelserne skal være klar til 1. april, hvor der skal trækkes til prøve. Undervisningen skal være færdig. I den bedste af alle verdener skal eleverne helst også nå at give deres besyv med om, hvilke af kilderne, der skal opgives i de forskellige forløb.

Der skal helst også lige sættes en gang af til at repetere det grundlæggende i religionerne. Og hvordan var det nu, huskede jeg at medtage en statistik i år? Jo, der var den med dåbstal, den skal jeg lige have med. Hvad med de etiske emner? Skal omskærelsen med under ”Leveregler” eller skal det over i ”Religion i Danmark”?

Jeg stopper tankestrømmen, for den er slet ikke nødvendig i år.

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Årshjul

Som 9. klasseslærer har man efterhånden et dybt forankret årshjul i sin lærerhjerne. Forårets komme er lig med den indledende prøveperiode. Det er starten på en maraton med indlagte spurter. Det er hårdt, frustrerende, givende og fantastisk på en gang. Det er kulminationen på de sidste års undervisning og det er der, man bliver så glad og stolt over, hvad eleverne rent faktisk formår.

Sådan bliver det som bekendt (heller) ikke i år. Det er både godt og skidt. Godt fordi der bliver tid til fordybelse, skidt fordi der på en eller anden måde mangler en forløsning.

Opgive opgivelserne

Jeg vil de næste uger øve mig i at nyde den tid, der ikke skal bruges på prøveforberedelse. Bruge den til at nyde, at vi har tid til at dykke ned i nogle af fagets små finurlige afkroge. Nyde at de store unger er tilbage i det mindste hver anden uge. Og ikke mindst nyde at opgive mine opgivelser.