Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Religionens dogmer eller samfundets normer?

Vi debatterer religion, kultur, samfund og normer som aldrig før. Men måden vi gør det på, er ikke altid hensigtsmæssig. Så hvad skal vi gøre i skolen?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Det siger folkeskoleloven. Men hvordan gør man det i praksis?  

 Det kan være svært at debattere etik, kultur og religion. Voksne mennesker er ikke ret gode til det. Det fyger med skældsord på de sociale medier. Det giver os en særlig opgave i folkeskolen. Vi skal undervise således, at eleverne får kvalificeret deres handlemuligheder i argumentation og sprogbrug . 

 Indefra og udefra 

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

I debatterne om religion og kultur skal vi lære dem to ting. De skal kunne sætte sig i andres sted og anskue religiøse ritualer og kultur indefra. Hvorfor er omskærelsen essentiel for en jøde? Hvorfor vil man ikke svømme med det andet køn? Hvorfor er der debat om homoseksuelle vielser? 

 Eleverne skal også lære at se på religionen udefra. I hvilken tid er reglerne opstået? Er det religion eller et samfunds kultur, der har givet reglerne?   

Ligeledes skal de have mulighed for at finde frem til deres egen holdning. Hvad mener jeg? Og måske også, hvorfor mener jeg, som jeg gør? 

 Samfundskontekst 

Endelig skal eleverne lære at se på forholdet mellem det enkelte individ og hhv religion og samfund på den anden side. Hvad skal vægte mest? Religionens dogmer eller samfundets normer? 

 Det kan virke meget abstrakt. Hvordan gør man?  

 Jeg gør det ved at finde et emne, vi skal debattere. I år bliver det omskærelse og kirkegang til jul. Jeg har fundet kilder for og imod. De kommer først til at se gennem hhv religionens og samfundets briller. Til sidst skal se gennem deres egne. Jeg forudser en hed, men sober debat på 9. årgang.