Folkeskolens religionsrådgiver
Blog
Skal vi have religion på skoleskemaet?
Hvorfor holder vi skole? Hvad skal børnene lære? Hvilke værdier skal de præsenteres for? Skal de overhovedet præsenteres for værdier? Det er spørgsmål, man bør stille sig selv en gang i mellem
Læseplanerne i alle fag skal opdateres. Arbejdet går for alvor i gang i næste måned. I den forbindelse bør man stoppe op og spørge sig selv, om faget kristendomskundskab stadig har en berettigelse på skoleskemaet.
Forældet?
Har eleverne brug for viden om noget, der ikke kan bevises? Er det ikke bedre at bruge tiden på at udvikle kompetencerne i de fag, som erhvervslivet skriger på? Håndens arbejde, det naturfaglige?
Er det moderne menneske ikke hævet over religiøse dogmer?
Værdier
Svaret på sidste spørgsmål er i min optik nej. Religion og de deraf følgende værdier fylder meget i vores samfundsdebat. Se bare på debatterne om omskæring, julegudstjenester i skoletiden, håndtryk og tildækkelsesdebatten.
Kristendomskundskab handler om værdier. Hvilke værdier finder vi i religionerne og livsanskuelserne? Eleverne skal lære at forholde sig til grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper.
Derfor bør faget bestå. Vi har behov for at kende til hinandens værdier, for at vi kan diskutere på et oplyst grundlag
Læseplanen
Læseplanen skal skrives op mod folkeskolens formålsparagraf. Her tales der om danske værdier og forståelse for andre kulturer. Der tales om ligeværd og åndsfrihed.
Kristendomskundskab er et centralt fag i den sammenhæng. Så for at svare på mit indledende spørgsmål. Ja, vi skal have religion og etik på skoleskemaet. Fagets navn bør i den forbindelse udskiftes, men det er en helt anden historie.