Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Tid til årsplanen

Det er snart tid til at lave årsplaner. Jeg har så mange ting, jeg gerne vil nå i undervisningen. Men hvordan finder jeg tiden til det?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Curseren står og blinker på en blank skærm. Bøgerne ligger i stakke. Der er masser af links til gode videoer, artikler og debatinlæg i min linksamling.

Der er flere relevante romaner og film, jeg gerne vil nå. Men..... jeg er faglærer. Jeg har en time om ugen. Jeg kan ikke tillade mig den luksus at læse en roman. Faktisk kan jeg ikke engang nå at komme i dybden med ret meget. Medmindre......

Jeg tager det store smil på og går op i lærerforberedelsen, hvor årgangens dansklærere sidder. 

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Samarbejde på tværs

Mine kollegaer vil gerne samarbejde. Vores forberedelse ligger desværre ikke på samme tid, men vi forsøger at få tingene til at fungere aligevel.

Det foregår typisk sådan, at dansklærerne læser en roman med klassen og beabejder den danskfagligt. I religionstimerne arbejder vi så med det, der er relevant for faget. Et godt eksempel herpå er Kenneth Bøgh Andersens roman "De hvide mænd". Den har nogle år på bagen, men den holder stadig.

Dansklærerne ligger deres forløb ind på vores læringsplatform ,og jeg afstemmer mit forløb derefter. Romanen ligger op til at arbejde med etik. Vi diskuterer de valg Edwin tager gennem romanen. Vi taler om det gode liv. Hvornår har Edwin det bedst? Kan vi sætte det i forhold til vores eget liv? 

Jeg bruger som regel kun en time på romanen. Det kan lade sig gøre, fordi mine kollegaer har lavet en stor del af forarbejdet med eleverne.

Fordel for begge fag

Selv om dansk bruger de fleste timer, giver samarbejdet noget til begge fag. Eleverne får flere indgange til fortolkningen af romanen. Der åbnes op for en bredre forståelse.

En opfordring

Jeg vil i den kommende tid komme med flere eksempler på tværs af årgange og fag  på nogle oplagte samarbejdsmuligheder. Jeg vil opfordre dig kære læser til at komme med dine gode erfaringer. Enten i kommentarsporet eller i et lærer til lærer opslag.