Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Tirsdag - en (næsten) helt almindelig dag

Vi har fået vores 9. årgang delvist tilbage. Nu skulle der undervises

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klokken 8.00  

Forberedelse: Konstruer et lille kort forløb til den klasse, der sidder hjemme, der har en krog ind i det, vi allerede laver og finpuds det, der skal ske fysisk i de andre klasser. 

Klokken 9.00  

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Hej – ej skønt at se jer igen. (Hold da op, det er dæleme svært at se dem, der sidder bagerst nede i det dobbelte lokale, vi er i). Kan I ikke høre mig? Jeg forsøger at tale højere. (Det bliver godt nok svært at få stemmen til at holde hele dagen på denne måde) 

Nu hvor vi ikke skal til prøve, skal undervisningen strække sig helt til sommerferien. Det betyder, vi får tid til mere film, reklamer og andet sjov. Om I behøver at lave noget, når I ikke kan komme til prøve? Ja selvfølgelig gør I det. (Vidste bare, den ville komme) 

I skal se disse to reklamer, den ene er en levende, den anden er en still reklame. Fortolk dem og fortæl hvilken bibelsk fortælling, de tager udgangspunkt i og fortæl, om der er elementer, nogen vil finde blasfemisk. (Gid den håndværker ude i garderoben kunne støje lidt mindre) 

Klokken 9.30 

EJ JANNE – se her! (Det vælter ind med vand under døren fra garderoben)  

(Jeg åbner døren) Øhh vi har vand herinde? (VVSéren står og holder for et rør, hvor vandet sprøjter ud. Jeg lukker døren) 

Få alle opladere ud – op på bordene – også taskerne. Jeg henter pedellerne. 

Mens I sidder med fødderne oppe, ser vi lige Like a Prayer. I skal lave en analyse og fortolkning af videoen. (Døren går op, pedellen kommer ind med den store gulvvaskevogn og begynder larmende at suge vand op. Han ser på smartboardet og begynder at smådanse til musikken. Eleverne knækker sammen af grin) 

9.50

Okay. Jeg opgiver. I skal lave fortolkningen færdige hjemme – I har næste gang i online til det. 

10.00 Pause. Kaffe. Jeg har brug for kaffe. Stor kop.

10.30 

Online undervisning. Sorte skærme, hive svar ud af eleverne. 

11.30  

Halvdelen af dagen er nu gået. Jeg er allerede fuldstændig smadret. Men det indre blik af den dansende pedel, der soppede rundt i lokalet, giver alligevel energi til resten af dagens undervisning og et online teammøde. 

Velkommen tilbage i skole .