Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Udtrækkets uretfærdighed

Skriftlig engelsk og fysik eller idræt og kristendomskundskab. Jeg ved godt, hvilken kombination jeg ville foretrække, hvis jeg gik i 9. klasse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Janne, det er ikke personligt, men jeg håber altså, at vi skal op i skriftlig engelsk - eller tysk”. Bemærkningen faldt i timen mandag, da eleverne var ved at udarbejde deres oplæg til kristendomsprøve.

Eleven var ellers godt i gang. Underemnet og problemstilling var på plads og gruppen var i gang med at finde kilder. Så det kunne ikke være derfor, udbruddet kom.

Jeg var nysgerrig på, hvad det handlede om, og eleven og resten af gruppen var klare i deres tale. 

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Forskel i forberedelsesmængde

De vil helst op i en skriftlig prøve i det humanistiske træk, fordi forberedelsesmængden er markant mindre end i de mundtlige prøver. På samme måde vil de ikke op i idræt, fordi den prøve er markant tungere i forberedelse end en 20 minutters multiple choice prøve.

Jeg forstår godt de unge mennesker. Der er jo en verden til forskel på, hvor stor arbejdsmængde to parallelklasser vil få, hvis den ene trækker idræt og et kulturfag, og den anden trækker en skriftlig sprogprøve og biologi, geografi eller fysik.

Lige vilkår

Udtrækningspuljerne rummer en indbygget uretfærdighed overfor eleverne. Det er ikke rimeligt. Måske skulle man overveje at lave puljerne om, således den ene er en skriftlig pulje og den anden en mundtlig?

Lodtrækningsprøverne tæller med i det adgangsgivende gennemsnit til ungdomsuddannelserne. Derfor må man forvente, at eleverne har lige vilkår i mængden af forberelse op til prøverne.