Forskning og sosu-uddannelsespraksis

Blog

Fastholdelse i sosu

Fastholdelse af hvad?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 Diskussionen om fastholdelse af elever i social- og sundhedsuddannelsen er for en stor del præget af statiskse undersøgelser og forskning i hvordan man  kan "spotte" frafaldstruede elever, med henblik på at sikre en høj gennemførelse.  

Fastholdelsesdiskursen rummer i min optik et politisk paradoks. På den ene side afspejles en kvantitativ målsætning om at flere unge skal have en uddannelse og at flere skal gennemføre en social- og sundhedsuddannelse. På den anden side en kvalitativ målsætning om  flere dygtige og kompetente hænder i velfærdssektoren.  Et paradoks der nok alligevel ligger langt ud over  denne blog at håntere...:)  Lad os istedet udfordre fastholdelsesdiskursen med et pædagogisk indhold. Hvad er det  vi som profesionelle uddannere ønsker at fastholde? - Er det mon elevernes motivation for læring ? Er det mon elevernes glæde og stolthed ved faget eller elevernes engagement i egen læring.   

Forskning og sosu-uddannelsespraksis

Jeg er Ph.d. i pædagogisk ledelse fra Aalborg Universitet. Har været ansat på Randers Social- og Sundhedsskole siden 2001. Først som underviser, derefter pædagogisk konsulent og senest uddannelsesleder. Jeg er oprindeligt uddannet ergoterapeut, har læst diplom i psykologi og ledelse og er Master i pædagogisk udviklingsarbejde. Ved siden af mit studie arbejder jeg som pædagogisk ledelseskonsulent. Min forskningsinteresse er ledelse af læreres læring på sosu-uddannelserne. Min mission er, at sætte fokus på sosu-skolernes uddannelsestænkning og producere viden der kan bidrage til at skabe lokale skoleforbedringer.

Kontakt: abn@sosuranders.dk

Lad os først undersøge hvad eleverne har behov for fastholde. Dernæst spørge os selv hvad vi som professionelle kan gøre for at imødekomme dét som eleverne har brug for at fastholde, for at blive dygtige og kompetente velfærdsmedarbejdere. Måske er der brug for at vi som professionelle tænker fastholdelse på nye måder ?