Forskning og sosu-uddannelsespraksis

Blog

Ny didaktiker bag skærmen

"For man møder jo ikke lige en kollega på gangen som man kan spørge"

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 Der er virkelig mange seje sosu-undervisere rundt om bag skærmene. De sidder bag de samme fire vægge, hvor de laver mad, gør rent, sover, spiser og holder fri. En af dem hedder Camilla og hun er ny underviser på Randers Social- og Sundhedsskole.

Camilla startede som ny underviser i August 2021 og få måneder senere lukkede skolen ned og undervisningen flyttede hjem bag skærmen.

Forskning og sosu-uddannelsespraksis

Jeg er Ph.d. i pædagogisk ledelse fra Aalborg Universitet. Har været ansat på Randers Social- og Sundhedsskole siden 2001. Først som underviser, derefter pædagogisk konsulent og senest uddannelsesleder. Jeg er oprindeligt uddannet ergoterapeut, har læst diplom i psykologi og ledelse og er Master i pædagogisk udviklingsarbejde. Ved siden af mit studie arbejder jeg som pædagogisk ledelseskonsulent. Min forskningsinteresse er ledelse af læreres læring på sosu-uddannelserne. Min mission er, at sætte fokus på sosu-skolernes uddannelsestænkning og producere viden der kan bidrage til at skabe lokale skoleforbedringer.

Kontakt: abn@sosuranders.dk

Jeg synes lige jeg havde nået at får styr på det Og så føler man at man skal starte forfra fordi man skal til at finde ud af hvordan man underviser bag en skærm”

Det særlige ved at være ny underviser på en sosu- skolen er, at man typisk også er ny didaktiker. Camilla er uddannet fysioterapeut og har altså ingen didaktisk erfaring – og slet ikke med online undervisning.  Hun var kun lige begyndt at udvikle sig som professionel didaktiker. Som E. L. Dale beskriver det, besidder den professionelle didaktiker kompetencer til; at analysere, begrunde og evaluere sin undervisning med afsæt i pædagogisk viden og begreber (K3 niveau). Hun kan planlægge undervisning (K2 niveau) og gennemføre undervisningsaktiviteter (K1).   Jeg er helt sikker på, at havde Dale udviklet sit teori-apparat  under Covid19, så ville der være et KT niveau (T for teknologi). For som Camilla fortæller ja så handler det først og fremmest om at få det basale på plads.

Eleverne forventer jo bare at man har styr på det – hvordan man deler skærm, one-note, teams, apps på studietube og det hele. Men der er jo ikke andet for end man må sætte sig ned og prøve det af”.

 Som ny underviser og ny didaktikker, har man i høj grad brug for at kunne spejle sig i kollegernes praksis, få gode råd og drøfte både udfordringer og succesoplevelser. Det er på mange måder en forudsætning for at udvikle sig. Som ny underviser bag skærmen spejler man sig nok mest i sit eget billedfelt til venstre på skærmen.  ”Jeg savner den energi man får når man er sammen med sine kollegaer og kan fortælle om det man laver.  Man er meget alene med det og der går lidt længere i den her tid før man række ud efter hjælp. For man møder jo ikke lige en kollega på gangen man kan spørge”.  Camilla fortæller også, at det er vanskelligt at få feedback fra eleverne og spejle sin undervisning i deres reaktioner og samspil, fordi ”skærmen er i vejen”.  ”Det er svært at få fornemmelsen af om eleverne er med”.

 Når jeg hører Camilla fortæller om at være ny didaktiker bag skærmen. Er det der fylder allermest at kunne gennemføre dagens undervisningsaktiviteter (K1 niveau) uden alt for mange uforudsetee fostyrrelser.  ”Det er uforudsigelig hver dag, På den ene side hvad sker der nu med teknikken og så i høj grad hvordan man opfører sig bag kamera – der er bare så mange ting at tage sig af”.

Camillas råd til andre nye didaktiker bag skærmen

  • Spørg om hjælp, ræk ud til din leder og din kollega. Du kan umuligt have svaret selv
  • Vogt dig for det grænseløse arbejde. Hold pauser og sluk for din computer og telefon når du har fri.
  • Sænk baren. Dine forventninger til dig selv må du skrue ned for. Man bruger meget mere energi på at side bag skærmen.

Camilla glæder sig SÅ MEGET til at komme on-site og få rum og rammer til at udvikle sig til en endnu dygtigere professionel didaktiker. Og i langt højere grad få mulighed for at udvikle sig på både K2 og K3 niveau.

 Som erfaren didaktiker kan jeg kun genkende Camillas fortælling. Bag skærmen føler jeg mig som en helt ny didaktikker- der mest af alt bøvler rundt og bruger det meste af min energi på KT - niveau

Powered by Labrador CMS