Forskning og sosu-uddannelsespraksis
Blog
S.O.S.uddannelse
Hvor blev uddannelsesforskningen af ?
Efter et lidt længere tilløb, er det tid til mit første indlæg på bloggen: Forskning og sosu-uddannelsespraksis. Min ambition med bloggen er, at bidrage med kortere forskningsinformerede indlæg - hvor jeg samtidig lover ikke at lægge skjul på mit eget standingpoint
Hvor blev uddannelsesforskning på sosu-området af - overskriften er ikke kun tænkt som et retorisk spørgsmål. Jeg spørg fordi det rent faktisk kan føles som at lede efter en nål i en virtuel høstak af forskningsbaser
Sammen med en række kolleger fra AAU ( Ålborg Universitet) er jeg i gang med udarbejdelsen af et review over hvad der findes af forskning i social- og sundhedsuddannelserne og på social- og sundhedsskoler ( i den dansk kontekst). Vi leder efter forskning der omhandler læring, didakatik, kompetenceudvikling og uddannelsesudvikling. Hvad vi finder er langt overvejende forskning der handler om fastholdelse, rekruttering, integration og om sårbare unge i uddannelse. Social- og sundhedsskolerne gør et godt og vigtigt arbejde med at rekruttere og fastholde alle slags unge i uddannelse. Jeg savner mere forskning og viden om det sosu-skolerne er sat i verden for - nemlig uddannelse. Allerhelst viden der er produceret indefra skolerne - sammen med ledere, lærere og elever og i sampil med den velfærdspraksis der uddannes til.
Tak til folkeskolen for at skabe en virtuel platform hvor sosu- folk ( hverdagens praksis-forskere) kan dele erfaringer og refleksioner om... ja noget så vigtigt som uddannelse