Blog

Sæt i gang!

Opfordring til kommuner og skoler om at sætte handling bag ordene om de praktiske skoler - og fx støtte op om de initiativer, der er i gang.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Velkommen tilbage fra en sommerferie, hvor vi er blevet beriget med positive udmeldinger om praktiske fag i skolen fra Kommunernes Landsforening.

For at sikre at eleverne løbende gennem deres skoleforløb præsenteres for de praksisnære fag, anbefaler KL, at kommunerne og skolerne i højere grad udnytter de eksisterende muligheder, så faget ”Håndværk og Design” og faget ”Madkundskab” introduceres tidligere i skoleforløbet. Dette kan ske ved at indføre fagene tidligere og fordele det vejledende timetal eller konvertere understøttende undervisning, så eleverne får fagene fra 1. til 7. klasse.

Godt på vej mod uddannelse og job

Håndværk og Design - et video-fagfællesskab

Fagfællesskabet Håndværk og Design er et professionelt fællesskab for lærere, pædagoger, studerende og undervisere ved professionshøjskoler. Det er &LEARNING, der har taget initiativ til og udviklet fagfællesskabet i tæt samspil med en række håndværk og design-undervisere. Det er et online læringsrum med korte videoer af god og inspirerende undervisningspraksis i danske grundskoler. Videoerne bruges som afsæt til refleksion, inspiration, dialog og udvikling i faget håndværk og design. Fagfællesskabets redaktionsgruppe er penneførere på denne blog. Fagfællesskabet findes på www.haandvaerkogdesign.net

Samtidig er en diskussion om ændringer i Folkeskolens Formålsparagraf i gang med den begrundelse, at nye formuleringer kunne gøre skolen mere praktisk. Vi er enige med Martha Kristensen, som i et blogindlæg på folkeskolen.dk d. 5. august, som svar på et udspil, skriver:

Hvis vi skal lægge mere vægt på håndsværksmæssige fag i folkeskolen, som den seneste reform har en intention om, så er det ikke formålsparagraffen, der skal ændres. Det skal derimod skolernes mulighed for at gennemføre mere praksisorienteret undervisning.

Vi får ikke flere håndværkere ved at ændre en paragraf, Anna Mee Allerslev.

Det er glædeligt, at håndværk og design kommer på dagsordenen og prioriteres. For os at se er der intet til hinder for, at kommuner og skoler umiddelbart giver den gas allerede nu. Det kunne være ved

  1. at efteruddanne flere lærere
  2. give tid til lærersamarbejde om udvikling af faget
  3. sætte forsøgs- og udviklingsarbejde i gang
  4. opdatere faglokaler, materialesamlinger og værktøj
  5. afsætte flere undervisningstimer på 4.-7. klassetrin
  6. skabe bedre muligheder for valgfagsordninger

Fagfællesskabet Håndværk og Design (http://haandvaerkogdesign.net )  er et forum, hvor ildsjæle/ undervisere i håndværk og design deler videoer af god og inspirerende praksis. Seneste publicerede video præsenterer et forløb om Design af børster, udviklet i et samarbejde mellem Faaborg-Midtfyn kommune og Dansk Arkitektur Center. Der er nu over 50 videoer på sitet, så gå på opdagelse i denne fagdidaktiske guldgrube.

Vores opfordring til kommuner og skoler lyder ganske enkelt:

Sæt i gang, giv lærerne tid og rum, støt op om de initiativer der findes - prioriter, anerkend og afsæt midler!