Blog

Invitation til åben lektion

Kom med til en åben lektion med en af Japans mest anerkendte matematiklærere.

Publiceret Senest opdateret

Jacob Bahn

Tilføj beskrivelse

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er netop kommet hjem fra et studieophold i Japan. Det altid inspirerende at se andre lærere i aktion og høre om deres ideer med undervisning.

Det er tydeligt, at selv om der er forskelle mellem fx danske og japanske lærere i visse henseender, ligner vores professionskulturer i andre henseender hinanden.

Det er også tydelilgt, at selv om de har nogle strukturer til fortsat kollegial udvikling af undervisning og fagdidaktik, er det ikke en garanti for, at undervisningen faktisk bliver bedre. Sagt på en anden måde, har jeg (selvfølgelig) set undervisning i Japan, hvor kvaliteten ikke hævede sig over min egen på en rigtig dårlig dag.

Men det ændrer ikke på, at strukturernes er der, og at mange lærere gennem fx lektionsstudier med tiden opbygger en veludviklet fagdidaktisk viden og kunnen.

Et eksempel på sådan en lærer er Hiroshi Tanaka, der i Japan er berømt for sin undervisning; for sin fagdidaktsike tænkning og praksis.

Han kommer snart til Danamark og vil d. 24. november gennemføre en åben lektion med en dansk klasse på Hummeltofteskolen i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Efter selve lektionen, der udføres med tolk, holder vi en refleksionsseance, hvor observatører får lejlighed til at kommentere og stille spørgsmål til Tanaka.

Målet er blandt andet at få indsigt i, hvordan Tanaka på baggrund af et helt lærerlivs løbende fagdidaktiske praksisstudier tænker undervisning. Samtidig får vi gennem arrangementet mulighed for at se og afprøve, hvad åbne lektioner kan tilbyde som kanal for vidensdeling.

Vi synes selv, det er et scoop at få en kapacitet som Tanaka med til dette, og vi inviterer hermed jer læsere med.

Man kan læse mere om arrangementet i den vedhæftede invitation og tilmelde sig her: http://www.ind.ku.dk/lektionsstudier/tilmelding24-11-2015/

(ved for mange deltagere kan vi blive nødt til at lukke for tilmelding)