Blog

Hvordan går it ?

Er børnene blevet dus med it-værktøjerne til matematik?

Offentliggjort Sidst opdateret

Matematiklærerforeningen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I disse dage sidder de beskikkede censorer, blandt andet mig, og retter børnenes besvarelser i matematik ved FP9 og FP10. Senere er det lærernes tur – desværre for sidste gang.

Ved begge prøver må børnene benytte tekstbehandling, regneark, dynamiske geometriprogrammer og CAS-værktøjer (et program hvor børnene kan både skrive, regne og tegne).

Jeg er forberedt på at alt for få har benyttet de programmer.

I skrivende stund har jeg rettet et begrænset antal besvarelser, men allerede nu tegner der sig et billede.

Tekstbehandling er det digitale hjælpemiddel der kommer ind på en klar førsteplads. Børnene laver i tekstbehandling en opstilling i tre søjler – en til opgaveformulering, en til beregninger og en til resultatet. Besvarelserne er i flere tilfælde mindre læsevenlige ind besvarelser skrevet i hånden. Kommunikationsværdien bliver dårligere og i værste fald kan det få indflydelse på karakteren.

De tre øvrige programtyper er benyttet i begrænset omfang  i de besvarelser jeg indtil nu har bedømt.

Det synes jeg er ærgerligt og for dårligt. Når vi nu ved, at både regneark, dynamiske geometriprogrammer og CAS-værktøjer giver mulighed for en helt anden kreativ tilgang til faget, så er det vel på tide at vi kommer i gang med det ude på skolerne?

Start fx med det dynamiske geometriprogram GEOGEBRA, som kan hentes gratis på nettet. Det samme kan strukturerede undervisningsforløb til programmet, så lærerne kan starte med at lære sig selv at bruge det. Det sidste er vel en del af udfordringen?

Som sagt udtaler jeg mig på et beskedent grundlag, så jeg vil vende tilbage når prøverne er afsluttet og der foreligger en landsdækkende statistik for anvendelsen af it ved FP9 og FP10.