Matematiklærerforeningen

Matematiklærerforeningen

Blog

Hvordan gik it?

Hvordan benytte børnene it ved FP9?

Publiceret Senest opdateret

Matematiklærerforeningen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I et indlæg i maj måned kredsede jeg om børnenes anvendelse af it ved FP9. Jeg endte med at sige, at jeg udtalte mig på et beskedent grundlag og lovede at vende tilbage med nogle data om maj 2015 prøverne. Det gør jeg så nu.

Ud af 28 010 børn benyttede 71% it i en eller anden form. Det fordelte sig sådan:

Skriveværktøj (tekstbehandling)         18721 børn       svarende til 67 %

Dynamisk geometri                          10340 børn       svarende til 37%

CAS programmer                               2354 børn      svarende til   8%

Regneark                                           6274 børn       svarende til 22%

Det samme barn kan sagtens bruge fx både dynamisk geometri og regneark. Derfor bliver procenttallene sammenlagt over 100.

8309 svarende til 30% af børnene benytter slet ikke it, hvilket er bekymrende. Er de ikke blevet undervist i det?

Husk lige, at der i Fælles Mål er noget der hedder hjælpemiddelkompetence. Hvis børnene skal kunne vælge det rigtige hjælpemiddel, skal de også kende det.

Det er også bekymrende, at det er skriveværktøjer det er det mest udbredte. Hele 67% benytter det. Blandt dem er der børn der ikke benytter andet it, så reelt er antallet af børn der ikke benytter it, forstået som matematikhjælpemidler, reelt større end end 8309 – svarende til 30%.

Det må vi kunne gøre bedre.

Powered by Labrador CMS