Blog

Lad forældrene overtage matematikundervisningen

- Eller i alle tilfælde være med

Offentliggjort Sidst opdateret

Matematiklærerforeningen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg vil gerne gøre lidt reklame for en bog, som jeg tror både lærere, børn og forældre vil blive glade for.

Bogen hedder ”Sjov med tal – Find matematik i hverdagen” og er udarbejdet i samarbejdet mellem Børn og Unge, Aarhus Kommune og Forlaget MATEMATIK, Danmarks Matematiklærerforening.

Til bogen knytter sig en række konkrete materialer, som voksne og børn skal bruge, for at få det fulde udbytte af bogen : 50 centicubes, 6 terninger, et målebånd, en skridttæller og et spil kort.

Bogen indgår tillige som en del af materialet i READ.

READ er et forskningsprojekt, der lægger vægt på forældrenes inddragelse i børns læring indenfor læsning og matematik.

READ gennemføres i et samarbejde mellem Trygfondens børnecenter, ved Aarhus Universitet, VIA University College og Børn og Unger, Aarhus Kommune.

”Sjov med tal” er tænkt som et materiale, som børn og forældre i fællesskab kan have gode oplevelser med.

Det eneste man kan være sikker på bogen ikke indeholder, er spaltestykker og træningsopgaver. Det er nok ikke den type matematik familierne vil hygge sig med i weekenden.

Derimod er den fyldt med spil (med matematisk indhold), korttricks, kortspil, kabaler, grublere, regnehistorier, tabeltræning med terninger, aktiviteter med skridttæller, arbejde og udfordringer med centicubes samt måleopgaver med målebånd og køkkenvægt.

Det har indtil videre ikke været muligt at købe bogen, fordi forskerne først skulle indsamle deres data.

Det er sket nu og derfor kan den nu købes hos forlaget MATEMATIK, www.dkmat.dk

Under udarbejdelsen af bogen blev flere af aktiviteterne pilotafprøvet af forældre, der ikke har børn med i READ og tilbagemeldingerne var meget positive. Forældrene vil gerne ”lege med”

Forskerne vil i løbet af efteråret 2014 bearbejde de indsamlede data og det skal naturligvis blive spændende at høre hvad de finder ud af. Kan forældrenes arbejde med og samtale med deres børn om sjove matematikaktiviteter være med til at fremme børnenes matematiklæring?