Blog

Lokal konference i Danmarks Matematikvejleder Netværk (DMN), region Midtjylland

Region Midtjylland har afholdt konference for medlemmer af DMN. Dette blev afholdt i Lillesøsalen på Læreruddannelsen i Silkeborg. Vi havde spændende oplægsholdere, såsom Bent Lindhardt, Mette Hjelmborg, Anette Søndergaard, Rikke Teglskov og Bo Kristensen.

Publiceret Senest opdateret

Matematiklærerforeningen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der var 117 deltager til vores lokale konference i DMN. Vi havde fastsat et spændende program. Hvor Bent Lindhardt fortalte om Talblindetesten, Rikke Teglskov og Bo Kristensen holdte et oplæg omkring Digitale værktøjer i matematikundervisningen, der var afsat tid til at afprøve og diskussion. Mette Hjelmborg og Anette Søndergaard kom omkring Undersøgende aktiviteter for henholdsvis indskoling, mellemtrin og udskoling samt Hvordan kan matematikvejlederen skabe forandring i skolens matematikundervisning?

Bent Lindhardt fortalte, at talblindetesten er afleveret til ministeriet. Han gav eksempler på nogle opgaver, som er med i testen. Testen er til 4. klasse.

Anne Olsen har skrevet en bog med titlen ”Mit liv som talblind”. Det giver et indblik i hendes verden ift. hendes handicap.

Rikke Teglskov og Bo Kristensens oplæg: Kortlink.dk/vnk4 (power point)

De fire elevpositioner: 1: Eleven som kritisk undersøger, 2: Eleven som analyserende modtager, 3: Eleven som kreativ og målrettet produktion og 4: Eleven som ansvarlig deltager

Hands-on med konkrete ekempler på teknologier og undervisningsinput:

  1. Google analyse -> Spørgeskema og/eller skærmoptagelse.

Eksempel på en opgave: Hvad koster en teenager på et år?

Udskoling: Lav et spørgeskema i Google Analyse, der kan hjælpe dig med at finde svar på spørgsmålet. Overvej, hvilke slags spørgsmål, der giver de mest brugbare data.

Mellemtrin: Hvad koster det at holde en børnefødselsdag for et barn i 5. klasse? Overvej, Hvordan kan du afgrænse undersøgelsen.

Indskoling: Hvad koster et barn i indskolingen i lommepenge på en måned? Læg en plan for, hvordan du vil undersøge det.

  1. Tinkercad.com (3D, evt. 3D print) -> Krav: Google konto, 13 år, sign in.

Tips: http://kortlink.dk/vpdn (YouTube link) og Undervisningsforløb i Tinkercad: Designer småkageforme (4.-6. kl.). Eleverne skal designe en småkageform, som skal 3D-printes.

  • Længde og bredde må ikke være over 8 cm, højden skal være 2 cm, formen skal have et personligt præg

Undervisningsforløb: Tænk i figurer, der kan sættes sammen, fordi den skal designes i et 3D-design program

Design proces: 20 minutter - tegn ideer - præsenter din ide for de andre - giv og få feedback. 30 minutter - lav en model af din ide i piberensere eller ispinde og limpistolen, eller tegn videre - præsenter din ide for de andre - giv og få feedback. 30 minutter Design i Tinkercad - tjek om din model lever op til kravene og den feedback, du har fået. Klargør til 3D-print.

  1. Programmering -> Lav et digitalt hjælpemiddel i matematik

Lav et program der kan omregne mellem Danske kroner og Euro: scratch.mit.edu/

  1. Bias -> Vend rollerne på hovedet og lad eleverne være dem, der manipulerer.
  • Brug en skærmoptager til at lave en nyhed, hvor du fremstiller data som enten et indvandringsvenligt eller indvandringskritisk parti.
  • Vælg selv, hvordan du vil udvælge data og visualisere data.
  • Data kan findes her: kortlink.dk/vnt3
  1. Skærmoptagelse -> skoletube (screencastify). Upload til youtube (egen kanal: privat med link, offentlig, skjult)
  2. GeoGebraMetserSkab: Årlig konkurrence med fokus på at arbejde skabende og kreativt med matematikken. www.ggbmesterskab.dk  www.geogebra.org/m/ecnuqhmy    

Design et flag, Design et logo, Skab en animation, Design et spil, Design et mønster, Design et rosettemønster, Design et fraktalmønster.

  1. Fælles formelsamling i GeoGebra Bøger http://kortlink.dk/pyac (man kan hent en kopi)

Mette Hjelmborg og Anette Søndergaard:

Undersøgende aktiviteter til udskoling: Hvad vejer æskerne? Pia har fået fire æsker. Æskerne er blevet vejet parvis i alle mulige kombinationer. Parvis vejer æskerne 6, 8, 10, 12, 14 og 16 kg. Pia har ingen vægt, men vil finde ud af, hvad hver æske vejer. Hjælp Pia med at finde ud af, hvad hver æske vejer!

Alt i alt var det en super god dag med faglig input, ny viden samt god stemning.