Blog
Matematik og befolkningen i Norden
I foråret kørte vi i denne blog en lille serie, hvor vi serverede en lille grubler for jer hver gang. Vi fik ikke meget respons, men mon I har kunnet nære jer for at løse dem - man er vel matematiklærer! Nu kan alle 8.-klasser dyste i grublere og projektopgave i matematik. Lige nu er det nemlig ved at være sidste chance for at melde jeres klasse til Nordisk Matematikkonkurrence.
Nu kan alle 8.-klasser dyste i grublere og projektopgave i matematik. Lige nu er det nemlig ved at være sidste chance for at melde jeres klasse til Nordisk Matematikkonkurrence.
Konkurrencen følger en tidsplan, der kan ses på dkmat.dk. Først er der to kvalifikationsrunder. Opgaverne her har karakter af grublere. Der kan selvfølgelig kun afleveres et svar pr. klasse. Det giver anledning til gode diskussioner i klassen, når der sandsynligvis ikke er enighed om løsningerne. Når en klasse kommer igennem begge kvalifikationsrunder skal klassen fremstille en projektopgave om et givent tema. I år er det
Matematik og befolkningen i Norden.
Klassen skal udarbejde en rapport, en logbog over forløbet og en publikumsvenlig præsentation bestående af både en mundtlig præsentation og en udstilling. Ved den danske finale skal der også løses opgaver. 4 elever fra de deltagende klasser løser opgaver på tid i skarp konkurrence med de øvrige finalister.
Den vindende klasse deltager i den nordiske finale. Hertil skal projektopgaven oversættes til engelsk - hvilket som regel viser sig ikke at være et problem. De danske elever gebærder sig rigtig godt på engelsk.
Vinderne sidste år var 8.m fra Lukasskolen i Vejle. De fortæller til Tidsskriftet Matematik sådan her om oplevelsen: "Det var sådan en god oplevelse at være med, og vi har lært utrolig meget ved det. Også det at hele klassen har været med til det, har bare været helt fantastisk. Vi ville ønske vi kunne gøre det om igen næste år."
Her kommer lige en smagsprøve fra semifinalen 2010-2011
Opgave 3
Hvor mange tal?
a) Hvor mange forskellige tal kan dannes af cifrene i 310588 når de ombyttes på alle måder?
b) Hvor mange af disse tal er med i 10-tabellen?
c) Hvor mange af disse tal er med i 5-tabellen?
Der er flere eksempler på opgaver, der er givet de andre år på dkmat.dk.
Husk at melde klassen til her inden d. 5. november 2013 på Danmarks Matematiklærerforenings hjemmeside www.dkmat.dk