Blog

Matematikkens Dag 2012: Der står meget på spil!

Overskriften kunne henvise til, at den er helt gal med matematikundervisningen. Sådan er det heldigvis ikke - tværtimod! Det jeg hentyder til er, at vi igen i år skal være sammen om faget på den samme dag og med en fælles overskrift.

Publiceret Senest opdateret

Matematiklærerforeningen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Matematiklærerforening har igen i 2012 sørget for, at skolerne kan afholde Matematikkens Dag, torsdag den 15.november. Overskriften er i år ”Matematik på Spil” og handler om at inddrage spil i matematikundervisningen.
På foreningens forlag MATEMATIK er udgivet et materiale, som kan benyttes på dagen. Materialet er en bog med tilhørende Cd-rom. Det er udarbejdet af en lang række erfarne matematiklærere. Der er ideer til alle aldersgrupper.
På Matematikkens Dag vil skolerne kunne arbejde med materialet og desuden deltage i de konkurrencer der er omtalt der.

Aarhus Kommune har valgt at støtte initiativet ved at indkøbe materialet til samtlige folkeskoler i byen.
Skolerne bliver inviteret til en fælles kick-off eftermiddag, hvor materialet præsenteres og uddeles.
Danmarks Matematiklærerforening håber, at flere kommuner vil gøre det samme.

Allerede nu er flere skoler i gang med planlægningen. Skolerne har fået øje på, at med årets titel:
Matematik på Spil er der store muligheder for at lade både lærere og pædagoger arbejde med materialet.
Der indgår matematik i rigtig mange af de almindelige og velkendte spil, som findes på skolerne fx. kortspil, kabaler, terningespil og brætspil. Opgaven for lærere og pædagoger bliver at synliggøre det matematikfaglige indhold i spillene.

Der findes i materialet også spilaktiviteter som er knapt så velkendte for lærere og elever og hvor det matematikfaglige indhold er meget synligt. Et eksempel er arbejdet med pentominoer. Pentominoer er brikker der er sammensat af 5 kvadrater. Der findes 12 forskellige. I bogen ”Matematik på Spil” er der beskrevet aktiviteter med pentominoer til både de yngste, de mellemste og de ældste elever. Hvis man søger på internettet (skriv pentomino) får man en lang række eksempler og billeder.

En ide der forfølges på flere skoler er projekt ”Store Spilledag”, hvor elever, lærere og pædagoger indretter skolens aula til et stort spillekasino for elever, forældre og søskende om aftenen den 15.november. Elever og søskende får en sjov aften og forældrene får oplevet, at matematik er meget mere end blot opgaver i børnenes bøger.

Forlaget MATEMATIK har som en særlig gestus til de deltagende skoler og kommuner valgt at stille de nyeste it-værktøjer gratis til rådighed resten af året – det netbaserede undervisningsmiddel ”Matematikkens Univers” og forlagets bud på et CASS- program ”MatematiKan”.

På Danmarks Matematiklærerforenings hjemmeside: http://www.dkmat.dk findes mange informationer om Matematikkens Dag 2012 og man kan også tilmelde sig konkurrencerne der.