Blog

Matematikkens Dag 2015

Temaet i år er – Arkitektur og Design

Publiceret Senest opdateret

Matematiklærerforeningen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Matematiklærerforening og forlaget MATEMATIK ApS har igen i år ønsket at markere Matematikkens Dag.

I år med temaet ARKITEKTUR OG DESIGN.

Med bogen og de tilhørende materialer, events og konkurrencer ønsker Danmarks Matematiklærerforening at medvirke til at sætte fokus på Arkitektur og Design og matematikken i Arkitektur og Design.

Den 11. september 2015 holder Danmarks Matematiklærerforening og forlaget MATEMATIK ApS en konferencen om Matematikkens Dag i Odense Congress Center.

Læs programmet  og tilmeld dig her.

Bogens indhold

I Arkitektur og Design gives der ideer og eksempler på arbejdet med temaet Arkitektur og Design i dagens skole.

Indenfor arkitektur, stilles arkitekten overfor meget forskelligartede udfordringer, som spænder lige fra større, meget komplekse opgavetyper som opførelse af et stadion eller et hospital, til enklere opgaver som fx enfamiliehuse. Ud over dette kan arkitektur til tider betragtes som ren kunst eller ligefrem kulturelle og politiske symboler.

Men det går ikke uden viden om matematik. I Arkitektur og Design tages udgangspunkt i fx kendte bygningsværker, hvor man kan se på, hvordan arkitekt og bygherrer får tingene til at gå op i en højere enhed blandt andet i samspillet mellem Æstetik og Matematik.

Lærere og elever vil finde relevant stof til arbejdet med matematikken på skolen set i dette perspektiv. Der er også undervisningsforløb, der i høj grad lægger op til, at matematiklæreren arbejder sammen med klassens lærere i andre fag i tværfaglige forløb.

Man vil også finde, at der er finurlige nye oplysninger, som I enten ikke har hørt om eller har glemt.

Bogens temaer

Blandt bogens temaer kan man finde opgaver til alle klassetrin. Til temaerne foreligger lærerkommentarer, som giver dels vejledning, dels ideer til videre arbejde med det enkelte tema og som samtidig giver sammenhæng mellem teamet og nye forenklede Fælles Mål. Bogen er på i alt 128 sider foruden en del bilag og arbejdskort i e-bogsudgaven.

Her kan de første 36 generelle sider i Arkitektur og Design læses.

Læs om afvikling af årets event / konkurrence Arkitektur og Design konkurrencer

Der er virkelig belæg for, at Danmarks Matematiklærerforenings slogan, ”Matematik med glæde”, omsættes til virkelighed i arbejdet med Arkitektur og Design.