Blog

Mit første møde med matematikken

Rundt om i landet er der forsøg i gang med mere matematik i dagsinstitutionerne, og med de nye fælles mål kommer der mere fokus på matematik i børnehaveklassen. Danmarks Matematiklærerforening er klar til udfordringen og vil hellere end gerne hjælpe pædagoger og indskolingslærere i gang med at skabe en tidligere og større matematisk bevidsthed hos børn.

Publiceret Senest opdateret

Matematiklærerforeningen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg kan godt huske mit første bevidste møde med matematik. Men eksemplet siger mig, at jeg må have regnet og beskæftiget mig med matematik før dette. Vi havde fået bragt 10 rundstykker fra bageren, men da min storesøster ikke var hjemme, var vi kun 4 om at dele. Jeg proklamerer selvsikkert: "Så er der to, der kan få tre." Men min storebror drillede mig med, at jeg ikke var særlig klog, for vi kunne jo alle sammen få 2½. Om jeg husker episoden, fordi jeg lærte noget om at dele lige - og så med brøker, eller om det er fordi, min mor faktisk irettesatte min storebror for at drille mig med min dumhed, ved jeg ikke. Men jeg ved, at der i mit barndomshjem var fokus på tal og det, vi i dag kalder matematisk tankegang - til trods for, at jeg ikke gik i børnehave, min mor gik hjemme og havde gået 7 år i skole. Hvor kom det fra? Det må jeg huske at spørge hende om en gang.

I dag går langt de fleste børn i børnehave. De er omgivet af dygtige pædagoger, der har stor fokus på sprog og sociale  færdigheder. Men har de også fokus på matematik?

Fokus eller ej - der er under alle omstændigheder masser af matematik, men hvor lægger pædagoger og forældre fokus, når de støder på matematik sammen med børnene.

Lad os tage et eksempel. De tre bukkebruse - en god klassiker, som børn ikke skal snydes for. Men hvad taler vi med børnene om, når vi læser den? Selvfølgelig er der den sproglige dimension. Der er også en tydelige social dimension, som også er vigtig. Hvad gør man når man bliver bange, kan man være modig, når der storebror er med, hvad er retfærdighed? Men hvad med matematikken? Tre bukkebruser i tre størrelser: stor - større - størst, og rækkefølge: først - dernæst - sidst. Det skal jo ikke være matematik det hele, men når den er der, skal den ikke overses.

Rundt om i landet er der forsøg i gang med mere matematik i dagsinstitutionerne, og med de nye fælles mål kommer der mere fokus på matematik i børnehaveklassen.

Danmarks Matematiklærerforening er klar til udfordringen og vil hellere end gerne hjælpe pædagoger og indskolingslærere i gang med at skabe en tidligere og større matematisk bevidsthed hos børn.

På tirsdag i næste uge inviterer vi til konferencen Mit første møde med matematikken 2.

Udover de mange workshops, hvor praktikere deler ud af deres erfaringer på området, er der gode indlæg fra Lena Lindenskov og Kjeld Fredens. Fagkonsulenten kommer forbi og har måske nyt om de nye mål. Endelig er der debat om, hvordan politikere og eksperter forestiller sig, at det forestående Matematikløft i folkeskolen kan udmøntes gennem arbejdet i dagtilbud, børnehaveklasse og de første skoleår?

Det glæder jeg mig meget til.

Måske er der endnu en ledig plads til dig og en kollega - eller hvad med at tage en pædagog fra den nærmeste børnehave under armen. Så er I (næsten) klar til at styrke et fagligt samarbejde om en tidlig matematikindsats for børn i alle aldre.