Blog

Penge

eller ej.

Offentliggjort Sidst opdateret

Matematiklærerforeningen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Om et par uger arrangerer Finansrådet sammen med Danmarks Matematiklærerforening Pengeuge 2015. Det er en uge for elever i udskolingen, hvor fokus rettes mod privatøkonomiens mange facetter.

I de senere år er især unges brug af de såkaldte kvik-lån blevet til et problem, fordi de mister overblik og styring over egen økonomi. Mange ender i forskellige arkiver for dårlige betalere.

Statistikkerne viser, at der over de seneste år er sket en stigning af registrerede unge. Hvorfor er det sket? Er de unge mindre ansvarsbevidste end tidligere generationer?

Jeg tror ikke, at nutidens unge føler større eller mindre ansvar for eget liv, end tidligere. Jeg tror problemet skal findes et helt andet sted. Sådan som samfundet fungerer i dag, kan det være svært for børn og unge at få ordentlig styr på begrebet penge. Penge er både konkrete og abstrakte. Mønter og sedler kan vi røre ved, flytte, bytte, veksle og købe med. De er konkrete. Men når mor og far i dag tager deres børn med ud for at handle, bliver der ikke flyttet konkrete mønter og sedler over disken. I dag flyttes der stort set kun virtuelle penge. De er abstrakte og kan være svære at forholde sig til. Børn ser kun forældre betale med plastik – ikke med  papir eller metal.

Min teori er – og jeg har intet forskningsmæssigt belæg for at mene det – at begrebet penge er blevet så abstrakt, at mange mennesker ikke får et naturligt forhold til penge. Måske er det en af grundende til at unge i stor stil ikke kan overskue egen økonomi.

Hvad er løsningen? Tjahh. Måske skal du lade dine elever deltage i pengeuge 2015. Tjek det ud på www.pengeuge.dk