Blog

Hvem har magten?

Som en af tovholderne bag det kommunale netværk for matematikvejledere i Faaborg Midtfyn Kommune blev jeg meget harm, for ikke at sige vred, da jeg en dag, af en skoleleder, blev mødt med ordene ”om vi vejledere troede vi havde taget magten?”

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var nogle skoleledere, der havde diskuteret omfanget af vores møder og dermed den mængde vikartimer vi ”belaster” skolen med. Vores møder ligger i tidsrummet 13.00 - 15.00 på skiftende dage. I dette skoleår har vi mødtes tre gange inden jul og havde egentlig planlagt tre møder mere inden sommerferien. Diskussionen med lederen blev lidt højrøstet og udover at dreje sig om, hvor meget vi som vejledere belaster vikarsystemet, var det også om det, at vi i det hele taget mødes og har holdninger til faget. Han mente, at det var ham, der skulle bestemme, hvad der skulle ske på hans skole - ikke hans vejledere. Efterfølgende har jeg tænkt og tænkt…….magten, hvem har magten? Jeg troede, at vi, i samarbejde med vores ledere, skulle højne fagligheden i matematik på de enkelte skoler. Det vi bruger vores netværksmøder til, har bla. været oplæg om synlige læringsmål, deling af erfaringer med gode tiltag på de enkelte skoler, samarbejde om ideer til bevægelse i undervisningen og understøttende undervisning og hjælp til selvhjælp inden for vores fælles indkøbte it-programmer. Alt sammen emner, der burde klæde den enkelte vejleder godt på til arbejdet på egen skole. Hvordan får vi vores arbejde til at være synligt for ledelsen, så de ikke tænker, at vi er nogen, der har taget magten, men nogen, der spiller på samme hold som ledelsen og som meget gerne vil gøre en forskel for skolens matematiklærere og dermed for eleverne? For det er vel dem, det hele drejer sig om. At vi gerne vil have en undervisning på vores skoler, der lever op til de Forenklede Fælles Mål, og som er med til at gøre eleverne nysgerrige på matematikken og få dem til at ville vide mere. Min skoleleder vil gerne vejlederne. Han forsøger at dele ”magten” og lytter, men vi som kommune er udfordret på, hvad vejledernes plads er og især bliver i fremtiden. 

Pernille Peiter