Blog

Pigerne mod drengene

Carl Nielsensalen sydede af energi og argumenterne fløj gennem rummet. Matematiske argumenter som ” vi har den højeste størsteværdi, pigerne er bedst for vi har den sejeste til at stå planken”. Hvorefter drenge gruppen forsvarede sig med, at deres mindsteværdig var langt større end pigernes, hvormed ”vores dårligste kunne ligge meget længere end jeres dårligste”

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som led i vores fællesprojekt med Midtfyns Gymnasium om undersøgelsesbaseret matematikundervisning, har vi i dag haft afslutning på dysten om, hvem er bedst, pigerne eller drengene. Vores 8. klasser havde besøg af en 1. g klasse. De skulle battle om, hvem der var bedst. I battlen skulle de bruge argumenter hentet ud fra deres statistiske analyse. De data, der lå til grund for analysen, var indsamlet for 4 uger siden, hvor vores to 8. klasser var på besøg på gymnasiet. De skulle lave ”konkurrencer”, der var forslået af elverne, hvor resultaterne blev til observationssæt for hhv. drenge og piger.  Der blev konkurreret i at stå planke, kaste papirkugler i en spand, sige muuuhh længst tid, hastighed på sms beskeder, sidde i 90 gr. op af en mur, antal sjip på et minut og hvor længe de kunne stå på et ben. Alle data blev samlet i et regneark, som har været udgangspunktet for det videre arbejde i hhv. 8. klasse og på gymnasiet. Eleverne skulle arbejde undersøgelsesbaseret. De skulle finde gode måder at anskueliggøre og ordne et stor datasæt. Og vigtigst, de skulle vinde over det andet køn, så argumenter, der holdt når de skulle mødes i battlen, var vigtige. Som lærere må vi erkende, at selve det undersøgelsesbaserede, at stille de rigtige spørgsmål, at lede dem på rette vej uden decideret at give dem metoder kræver MEGET tid og  tålmodighed. Også mere end vi havde til rådighed. Så eleverne arbejdede den første uge meget undersøgelsesorienteret og derefter har der været faglige input om statistske deskriptorer og hvor det undersøgelsesorienterede dernæst har bestået i, hvordan man kan bruge eller misbruge data til at overbevise andre, om det man selv tror på.

Pernille Peiter

Det var med mange sommerfugle i maven at Eva Katballe fra MfG og jeg i dag bød velkommen til battlen. Eleverne var i grupper, 8. klasser og 1. g’ere blandet, pigerne mod drengene. Vi har heppet på dem i sidste uge for, at de skulle blive færdige med deres analyser. Og vi var spændte på, om de var klar og turde gå ind i kampen. Og det var en fornøjelse at være vidne til. Godt arbejde fra de fleste og gode argumenter og spørgsmål. Og hvem der var bedst….. tjaaa det afhænger af, hvem der spørger, hvem der svarer og hvilket argument, der bliver brugt.