Anders Thorsen
Blog
Danske unge er sendt på påskeferie uden afklaring om deres afgangsprøver. Det kan vi ikke være bekendt!
Undervisningsministeren gav i ugen op til påske ingen svar på, hvad der skal ske med de kommende afgangsprøver. Det kan skabe stor usikkerhed og bekymring blandt de unge, som fortjener en afklaring.
Min skidegode kollega og jeg sluttede ugen af med virtuel påskebanko med vores 9.klasse. Det var mega hyggeligt og gav anledning til en masse hyggesnak. Så da vi havde spillet færdig, begyndte spørgsmålene naturligvis at komme:
”Hvad kommer der til at ske?”
De fleste lærerkollegaer rundt omkring i landet kan nok nikke genkendende til netop det spørgsmål eller variationer over det. I hvert fald er det spørgsmålet, jeg hører allermest disse uger fra mine elever. Men jeg kan ikke svare. Ingen lærer eller forælder kan. Det kan allerhøjest blive til gætterier.
Forståelig bekymring for afgangsprøverne
Jeg har to 9.klasser, så deres spørgsmål i ugen op til påskeferien har mest handlet om deres afgangsprøver ( eller afgangseksamener om man vil). Naturligt nok, for det er ved at være tid til at starte på forberedelserne, inden det måske går løs til sommer. På min skole trak hele årgangen således emner til idræt, historie, samfundsfag og naturfag i torsdags. Online naturligvis.
Da vi snakkede der efter påskebanko, kunne det have været så fedt at give nogle svar om de kommende prøver. Men det kan kun undervisningsministeren. Og hun har desværre været tavs og sendt alle landets 9. og 10. klasser på påskeferie uden afklaring.
Jeg forstår virkelig godt de bekymringer, som pibler frem. Hvordan skal de kunne lave deres forløb med dans eller boldspil til idrætsprøven, hvis de ikke ved, hvornår de igen kan mødes? Og hvordan de kan mødes? Hvordan skal de kunne lave forsøg i fysiklokalet til naturfagsprøven? Disse og mange andre bekymringer er helt forståelige. De fleste elever er såmænd ved godt mod. De er robuste. Men der er også de mere skrøbelige teenagere. For dem kan usikkerhed om, hvordan det nu skal gå med deres eksamener vokse sig til store bekymringer, og det der er værre, henover en påskeferie.
Giv en afklaring - for de unges skyld
Derfor stiller jeg mig nu op i det kor, der indtrængende beder undervisningsministeren om afklaring. Hurtigst muligt. Jeg hælder selv mest til en løsning, hvor de skriftlige prøver aflyses helt. Langt de fleste 9. og 10. klasser landet over har prøvet denne prøveform ved terminsprøver, og kan man forestille sig årgange sidde sammen i timevis i gymnastiksale eller små klasselokaler i disse tider? Næppe.
Jeg mener også, at man bør skære kraftigt ned på de mundtlige eksamener, hvis de da ikke skal droppes helt. De er nemlig ikke nødvendige for elevernes videre færd i uddannelsessystemet. Måske kunne man fastholde de obligatoriske afgangsprøver i dansk og engelsk og droppe de, der er i udtræk samt naturfag? Så kunne eleverne stadig gøre sig erfaringer med den mundtlige prøveform.
Alle disse er blot tanker og forslag. Som lærer kan jeg fint leve med alle mulige løsninger. Jeg skal nok være klar. Så ministeren skal ikke tage en beslutning for min skyld - men for de unges skyld. For som det er nu, kan vi ikke være bekendt, at de er sendt på påskeferie uden en afklaring!