Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Bliv klædt på til idrætsprøven: Bland teori og praksis

Hvordan skal jeg fordele praksis og teori på de ca. 65 effektive minutter blot én gang om ugen? Hvor skal min hovedvægt i undervisningen ligge henne, og skal alt det praktiske foregå i hallen, mens den teoretiske del befinder sig i klasselokalet?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med en forholdsvis ny prøve i idræt har der fra start hos mig været en del spørgsmål omkring tilrettelægning, vægtning og form på både undervisning og selve prøven.  

Nu har jeg høstet en del erfaring med den nye prøve, og over den næste tid vil jeg gerne dele nogle af dem med jer.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Mit første input handler om, hvordan jeg vægter teori og praksis i min idrætsundervisning.  

75 % praksis – 25 % teori 

Jeg vægter ¾ af tiden med praksis, og ¼ går med teori i min undervisning. Det er vigtigt for mig at have teorien som en integreret del af timerne, for det er min oplevelse, at mine elever kæder tingene klart bedre sammen, når jeg vejleder direkte i praksis fremfor i et klasselokale, hvor deres hoveder og kroppe er langt fra bevægelse.

Tal om teorien i hallen 

Teorien skal med i hallen som en spiller, for tiden er sparsom i idræt. 

Til teoridelen benytter jeg eksempelvis væggen i hallen til plakater, figurer, skitser, papstykker med stikord og andet, så eleverne og jeg nemt kan standse timen og genkalde os fagudtryk sat i forhold til praksisdelen. Min oplevelse er, at eleverne i langt højere grad kan relatere til teoridelen på et højt kvalitativt niveau, når de har været kropslige i det teoretiske.

Min holdning er klart, at praksis og teori må og skal flettes sammen, for det er kun på den måde, eleverne opdager sammenhængskraften imellem de to. 

 ----------

Over den næste tid vil jeg komme med mine input til idrætsprøven. Jeg er selv idrætslærer med en vis erfaring i idrætsprøven: Jeg har haft 12 prøvedage i idræt på blot to år, har haft otte dage som beskikket censor samt heldet med at få min egen 9. klasse op to år i træk.  

Jeg håber, I også vil kommentere og bidrage med jeres erfaringer, så vi sammen kan blive klogere på idræt som prøvefag.