Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Censorarbejde og den digitaliserede udfordring
Mange lærere gør brug af digitale platforme fra diverse forlag. Udfordringen kommer, når tekstopgivelser inklusiv multimodale tekster skal videresendes til censor. For ikke alle skoler har adgang til samme portaler, og så opstår problemet.
Foto: Sergey Galyonkin/Flickr.com
Da jeg i sidste uge sad og kiggede det materiale igennem, som jeg skal ud at være censor i, blev jeg udfordret på den digitale front. De ellers så udmærket links krævede et log in for at kunne læses – et log in jeg ikke er i besiddelse af.
Det stillede mig i en vanskelig situation. Jeg kunne godt få sendt artikler i papirform, men hvad stilles der op med de mange multimodale tekster, som især idrætsfaget gør brug af til den teoretiske tilgang?
Gratis log in
Det kan være udfordrende som censor at sætte sig ind i tekstopgivelser på en kvalificerede måde, når alt er blevet digitaliseret.
Ét af svarene på problemstillingen kom selv fra én af de digitale platforme. De udlover et midlertidigt log in til deres portal – et slags ’censor’ log in, som kører gratis hen over prøvernes gang i juni måned.
Det er en god tanke, som kan hjælpe mange i samme situation som mig.
Jeg er på rigtig mange parametre fan af digitaliseringen – men i visse tilfælde kan den også udfordre.